Reklama lokalna to sposób na pokazanie firmy w danej miejscowości. Zasady dotyczące lokalnej reklamy i tej kierowanej szerzej są identyczne. Różnice polegają na dobraniu odpowiednich formatów reklam. Jak stworzyć skuteczny marketing i od czego zacząć? O tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.
Marketing lokalny, czyli jaki?
Marketing lokalny to wykorzystanie prostych i efektywnych metod, które pozwolą zbudować rozpoznawalność wśród lokalnej społeczności i pomogą w prosty sposób odnaleźć Twoją firmę.
Oczywiście, w bardziej niszowych i specjalistycznych branżach ta rozpoznawalność nie musi być wysoka. Strategia marketingowa powinna być proporcjonalna do rynku – nie warto wydawać pieniędzy na nieefektywne formaty, które nie docierają do naszej grupy potencjalnych klientów lub docierają zbyt daleko.
Lokalny marketing jest:
- Dopasowany do odbiorców
- Skuteczny
- Tańszy we wdrożeniu
Przykłady reklamy dla lokalnej firmy
Mówiąc o reklamie, mówimy o jednym elemencie, składowej całego marketingu. Poniżej wyszczególniłem elementy marketingu dla lokalnej firmy.
Wizytówka Google Moja Firma – PODSTAWA.
Wizytówki firmowe pokazują się wysoko w wynikach wyszukiwania oraz są tanie w pozycjonowaniu. Usługa pozycjonowania wizytówki może wynosić około 200-400zł i jest w stanie dostarczyć dziesiątki, a nawet setki telefonów do naszej firmy.
Pozycjonowanie lokalne strony internetowej
Pozycjonowanie lokalne to świetna forma uzupełnienia pozycjonowania. Wysoka pozycja strony internetowej połączona z topową pozycją (1-3) pozwoli Ci sprowadzić większość ruchu z wyszukiwarek do Twojej firmy.
Przykładem pozycjonowania lokalnego może być nasza zakładka pozycjonowanie stron częstochowa. Ta podstrona została przygotowana tylko i wyłącznie pod wyszukiwania lokalne z Częstochowy, chociaż pracujemy z klientami z całej Polski. To podejście zapewnia znacznie lepsze i łatwiejsze do osiągnięcia rezultaty.
Do osiągnięcia pełnej ekspozycji w wyszukiwarkach potrzebujesz jeszcze…
Lokalnej reklamy w Google Ads
To reklama rozliczana na podstawie każdego kliknięcia. Jej największym atutem jest umiejscowienie i szybkość wdrożenia. Posiadając te 3 punkty, jesteśmy widoczni w trzech lub czterech umiejscowieniach na jedno zapytanie w wyszukiwarce. Warto przetestować rozszerzenia w postaci rozszerzenia lokalizacji i reklamy w mapach oraz rozszerzenia połączeń na frazy brandowe (nazwę naszej firmy).
Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych
To świetne miejsce do promocji biznesów, które posiadają bliższy kontakt z klientem, np. restauracje i wszelkiego rodzaju usługi po które ludzie wracają. Tutaj budujemy relacje do tego warto pokazać odrobinę firmy od zaplecza i wzbudzać emocje wśród odbiorców.
Ostatnimi czasy świetnie sprawdzają się grupy na facebooku. Możesz wykorzystać taką grupę do dzielenia się wiedzą i poradami dla swoich klientów.
Korzyści prowadzenia mediów społecznościowych to również budowa mocnego brandu. Przy odpowiednim podejściu, wraz z czasem osoby mogą postrzegać Cię jako PROfesjonalistę.
Reklamy graficzne i wideo.
Tutaj mamy do wyboru kilka systemów:
- Facebook Ads (grafika lub wideo)
- Google Ads (display)
- Google Ads (YouTube)
Wszystkie te formaty można potraktować jako “wyjście do ludzi” – to nie oni szukają Twojej firmy – Ty pokazujesz, że taka firma w ogóle istnieje.
Co jest celem?
W pierwszym kroku zwrócenie uwagi. Każdy człowiek jest bombardowany setkami, a nawet tysiącami komunikatów każdego dnia. Bez zwrócenia uwagi nie osiągniesz rezultatów.
Osoby możesz skierować na profil na facebooku, stronę internetową lub potraktować to jako działania brandowe i nie kierować ich dalej. Wybór należy do Ciebie.
Reklama lokalna na facebooku jest prosta w konfiguracji i pozwala ograniczyć zasięg do 1km wokół firmy. Nieźle, co?
Partnerzy
Porozmawiaj z właścicielami innych lokalnych biznesów i ustalcie specjalną ofertę dla waszych klientów. W ten sposób Wasze firmy zyskają nowych odbiorców, a wy zarobicie więcej pieniędzy 🙂
Są jeszcze inne, duże firmy, które dostarczają klientów w zamian za opłatę. W niektórych branżach korzystanie z ich usług staje się koniecznością. Poniżej znajdziesz przykłady partnerów z podziałem na branże.
Dla gastronomii:
- Pyszne
- Uber Eats
- Glovo (wcześniej Pizzaportal)
Dla branży beauty, fizjoterapeutów, trenerów i instytucji finansowych:
- Booksy
Ogłoszenia, np. OLX
To kolejna z metod pokazania firmy i świadczonych przez nią usług w internecie. Jak każdą inną metodę – warto przetestować i sprawdzić czy jest skuteczna w tym konkretnym przypadku.
Banery, ulotki, wizytówki
Taniej i lepiej dotrzesz do klientów z pomocą internetu. Oczywiście wciąż warto korzystać z tradycyjnych formatów, jednak wyłącznie w pewnych sytuacjach, np. do wręczania ofert specjalnych, voucherów, zaproszeń i rabatów.
Korzystanie z kampanii ulotkowej często nie będzie opłacalne, a odbiorców lepiej dobierzesz z pomocą reklamy na facebooku.
Przykłady marketingu lokalnej firmy
Marketing lokalnej firmy powinien składać się z połączenia różnych formatów reklamowych. Źródła klientów możemy sobie podzielić na 3 elementy
Marketing przychodzący (inbound) – miejsca, w których klienci już szukają produktu, usługi. Pozycjonowanie, Reklama w wyszukiwarce, reklama w mapach, ogłoszenia, prowadzenie mediów społecznościowych.
Marketing wychodzący (outbound) – wyjście do odbiorców, próba wzbudzenia potrzeby i zaufania.
Polecenia (inbound) – Efekt uboczny pozyskiwania klientów i posiadania dobrego produktu/usługi. Możesz wzmocnić ten efekt przez stworzenie systemu poleceń 🙂
Jeśli dopiero zaczynasz, warto zainwestować więcej w marketing i pozyskanie klienta, a korzyści czerpać z klientów powracających i poleceń. Dobrym przykładem jest pozycjonowanie. To bardzo skuteczna metoda pozyskiwania klientów, jednak na efekty trzeba poczekać trochę dłużej.
Podsumowanie
Reklama firmy lokalnej i cały marketing lokalny to nierozłączny element biznesu. Możesz samodzielnie przygotować strategię i realizować poszczególne działania. Pamiętaj, że to wymaga wiele pracy i czasu. Możesz też wybrać drugą opcję i powierzyć te zadania odpowiedniej firmie.