Pozycjonowanie lokalne stron to strategia, która odgrywa coraz większą rolę w marketingu internetowym. Dziś zdecydowana większość z nas korzysta z urządzeń mobilnych, gdy szukamy interesujących nas usług czy produktów. Jest możliwe dzięki usłudze geolokalizacji. Badania pokazały, że 46% wyszukiwań w Google dotyczy usług świadczonych lokalnie. Dla firm, które działają na określonym terenie, takim jak miasto, województwo czy dzielnica, lokalne pozycjonowanie okazuje się niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym. Pozwala ono na skuteczne dotarcie do użytkowników i potencjalnych klientów.
W potocznym rozumieniu pozycjonowanie lokalne utożsamiane jest także z budowaniem pozycji na lokalnym rynku. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest pozycjonowanie lokalne w znaczeniu branżowym oraz obiegowym, a także pokażemy, jak może ono pomóc Ci w zwiększeniu ruchu na stronie i generowaniu sprzedaży.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
W tej części artykułu omówimy pokrótce, czym jest pozycjonowanie lokalne w języku branżowym, a czym w rozumieniu szerszym, potocznym, z jakim czasem spotykamy się w rozmowach z naszymi klientami.
Lokalne SEO – ujęcie branżowe
W języku specjalistycznym, tj. języku marketingu, pozycjonowanie lokalne to proces optymalizacji witryny internetowej dla konkretnych regionów, miast lub województw, który umożliwia firmie dotarcie do klientów w danej lokalizacji. Lokalne SEO na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce Google dla określonych fraz kluczowych związanych z daną lokalizacją.
Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu lokalnemu firma może zwiększyć swoją widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych w danym regionie, co może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży oraz rozpoznawalności marki. Dzięki temu nawet drobne oraz lokalne firmy, które posiadają ograniczony budżet mogą konkurować z dużymi korporacjami na rynku online poprzez targeting klientów z określonej okolicy.
Szerokie rozumienie pozycjonowania lokalnego
W ujęciu szerokim pozycjonowanie lokalne rozumiane bywa jako ogół działań, które mają na celu zbudowanie silnej pozycji marki na lokalnym rynku. Są one skupione wokół zabiegów marketingowych kierowanych do lokalnej grupy konsumentów, które zwiększają rozpoznawalność, a co za tym idzie także i zyski przedsiębiorców.
Jak krok po kroku przebiega pozycjonowanie lokalne?
Przyjrzyjmy się teraz temu, jakie działania składają się na proces pozycjonowania lokalnego, zarówno w ujęciu specjalistycznym, jak i potocznym.
Lokalne SEO stron internetowych – z czego się składa?
Proces lokalnego pozycjonowania stron internetowych, czyli lokalnego SEO, składa się z kilku etapów. Są to:
- Analiza rynku lokalnego – czyli identyfikacja potencjalnych klientów, konkurentów oraz audyt SEO strony.
- Optymalizacja strony – czyli poprawa jakości treści, poprawa kodu źródłowego i architektury strony, a także dodanie informacji o lokalizacji na stronie (np. adres firmy, mapa dojazdu), optymalizacja treści, tj. dodanie fraz kluczowych powiązanych z lokalizacją firmy na podstronach oraz na firmowym blogu.
- Budowanie linków – czyli zdobywanie zewnętrznych odnośników do strony, np. poprzez rejestrowanie firmy w lokalnych katalogach lub dodawanie jej do rankingów firm w danej miejscowości, pozyskiwanie linków w lokalnych mediach, na forach itp.
- Budowanie reputacji – czyli tworzenie pozytywnego wizerunku danej firmy poprzez pozyskiwanie pozytywnych opinii od klientów i budowanie zaufania. Ten etap realizujemy głównie za pośrednictwem narzędzia, jakim jest Wizytówka Google Moja Firma.
Budowanie silnej pozycji marki na rynku lokalnym – jak przebiega?
Zobaczmy teraz, co składa się na proces budowania rozpoznawalności marki na rynku lokalnym:
- 1. Analiza rynku i konkurencji – podobnie jak przy SEO lokalnym, przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, należy zbadać lokalny rynek oraz pozycję konkurencyjną. Dzięki temu firma będzie w stanie ustalić swoje unikalne cechy, a także poznać potrzeby i preferencje lokalnej społeczności.
- Kreacja spójnego wizerunku marki – spójny wizerunek powinien być widoczny w każdym momencie kontaktu z klientem, ponieważ zwiększa rozpoznawalność marki. Na wizerunek marki składają się jej osobowość, identyfikacja wizualna, nazwa, produkty, reputacja, sposób komunikacji z klientami oraz jakość oferowanych usług lub produktów.
- Aktywność na lokalnym rynku – to aktywność w przestrzeni fizycznej, poprzez uczestnictwo w eventach, organizację imprez jak również aktywność w przestrzeni online, czyli obecność w mapach Google, wysoka pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania, budowanie społeczności lokalnej w social mediach czy reklamowanie swoich produktów/usług w Google Ads.
- Komunikacja z klientami – warto zadbać o utrzymywanie kontaktu z klientami poprzez social media, mailingi czy reklamę. Dzięki temu firma pozostaje w pamięci klientów i zyskuje ich lojalność.
- Personalizacja oferty – w procesie bardzo istotne jest także dopasowanie oferty do lokalnej społeczności, uwzględniając ich potrzeby i preferencje.
Korzyści lokalnego SEO
O ile konieczność i korzyści płynące z budowania silnej pozycji na rynku są oczywiste dla każdego przedsiębiorcy działającego lokalnie czy też regionalnie, o tyle w przypadku pozycjonowania lokalnego można powiedzieć, że wciąż jest ono usługą, która jest niedoceniana przez wielu. Dla małych i średnich firm o zasięgu lokalnym i wojewódzkim jest ona już w zasadzie niezbędnym narzędziem w konkurowaniu na rynku.
Garść danych przemawiających za lokalnym pozycjonowaniem stron www
Portal Social Media Today przytoczył kilka badań poświęconych lokalnym wyszukiwaniom w Google. Zebrane dane przekonują, że warto zainwestować w pozycjonowanie swojej firmy na rynku lokalnym:
- 86% internautów korzysta z Internetu, by szukać lokalnych usług, a co najmniej 29% z nich przeprowadza takie wyszukiwania minimum raz w tygodniu.
- 72% osób, które szukają sklepów lub punktów usługowych w swojej okolicy, odwiedza je w ciągu 24 godzin, jeśli znajdują się one w promieniu 8-10 km od ich miejsca zamieszkania.
- 78% wyszukiwań lokalnych kończy się zakupem.
- Dla 72% użytkowników wyszukiwanie lokalne jest pierwszym wyborem przy szukaniu usług lub produktów.
- 86% internautów poszukujących firm korzysta z narzędzia Google Maps.
Dlaczego warto być obecnym w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne?
Statystyki jasno pokazują, że warto wziąć pod uwagę SEO lokalne przy planowaniu swojej strategii marketingowej. Zobacz, jakie efekty możesz osiągnąć dzięki pozycjonowaniu.
Zwiększenie widoczności strony
Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu strona zaczyna pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google dla lokalnych zapytań, tj. słów kluczowych powiązanych z konkretną lokalizacją: nazwą miasta, województwa czy nawet konkretnej dzielnicy. Zwiększa ono widoczność strony w wyszukiwarce i poprawia szanse na pozyskanie nowych klientów. Warto zaznaczyć, że pozycjonowanie lokalne jest szczególnie skuteczne w przypadku wyszukiwań mobilnych, gdzie użytkownicy często poszukują informacji o firmach w pobliżu.
Szybko widoczne efekty SEO
W przeciwieństwie do pozycjonowania na rynku krajowym pozycjonowanie lokalne przynosi efekty szybciej. SEO lokalne, zwane też pozycjonowaniem regionalnym, jest bardziej skuteczne w przypadku małych i średnich firm, które działają w określonej lokalizacji i nie konkurują z globalnymi markami. Konkurencja na rynku lokalnym jest zazwyczaj niewielka, a więc efekty pozycjonowania na lokalne frazy kluczowe są znacznie szybciej widoczne.
Niskie koszty SEO
Zaletą pozycjonowania fraz lokalnych jest nie tylko stosunkowo szybkie zwiększenie widoczności strony internetowej, ale także i stosunkowo niski koszt tej usługi. Budżet na lokalne działania SEO jest znacznie niższy niż ten potrzebny do pozycjonowania na rynku krajowym, gdzie konkurencja na frazy ogólne jest znacznie większa. Najniższy koszt poniosą firmy, które świadczą usługi w miejscowościach lub branżach o niewielkiej konkurencji, jak na przykład w małych miejscowościach lub w przypadku niszowych usług na danym obszarze.
Dla kogo lokalne pozycjonowanie jest najlepszym wyborem?
Kto odniesie największe korzyści z pozycjonowania stron na frazy lokalne czy też szerzej, z budowania silnej pozycji na lokalnym rynku? To najlepsze rozwiązanie dla:
- Przedsiębiorstw świadczących usługi u klienta, w siedzibie lub na terenie danego miasta, województwa, regionu i okolic, a w przypadku większych miast, nawet na terenie danej dzielnicy. Mamy na myśli firmy takie jak: siłownie, gabinety medyczne, warsztaty samochodowe, kancelarie prawne, firmy szkoleniowe itd.;
- Sklepy stacjonarne i internetowe, które ofertę kierują do klientów z całego kraju, ale są także mocno zorientowane na mieszkańców konkretnego obszaru i pobliskich miejscowości, poprzez to, że mają np. bezpłatną usługę odbioru osobistego;
- Firmy turystyczne i gastronomiczne, takie jak hotele, pensjonaty, restauracje, kawiarnie, bary, obiekty sportowe, rozrywkowe itp.
Co zwiększa efektywność lokalnego SEO? Wizytówka Google Moja Firma i Mapy Google
Oto dwa narzędzia, w które zdecydowanie warto zainwestować, ponieważ wspierają proces pozycjonowania lokalnego stron internetowych.
Wizytówka Google Moja Firma
Obecność w wizytówce w Google Moja Firma wpływa korzystnie na pozycjonowanie stron o charakterze lokalnym. Posiadając ją, zyskujemy również na wiarygodności i renomie naszej marki.
Stworzenie wizytówki Google jest bardzo łatwe, wystarczy jedynie założyć firmowe konto Google i wpisać dane teleadresowe, jak nazwa firmy, numer telefonu, godziny otwarcia, zdjęcia, wskazówki dojazdowe, adres strony internetowej, znacznik na mapach Google, a następnie zaczekać na weryfikację.
Mając wizytówkę, szczególne warto zadbać o pozytywne opinie klientów, które są ważne dla sukcesu lokalnego pozycjonowania. Google traktuje je jako dowód wiarygodności firmy. Praktycznie każda osoba sprawdza w internecie recenzje produktów lub usług, które zamierza kupić, co stanowi około 89% badanych (badania Trustpilot, 2020). Około 79% kupujących ufa internetowym opiniom w takim samym stopniu, jak osobistym poleceniom (badania Bright Local, 2020). Warto więc dbać o to, aby klienci zostawiali pozytywne recenzje, np. poprzez bezpośrednie proszenie ich o wystawienie opinii. Według badań 50% klientów jest skłonnych to zrobić (GlobalWebINdex, 2019).
Co więcej, warto odpowiadać na wpisy klientów. Nie ma to bezpośredniego wpływu na lokalne SEO, ale pokazuje zaangażowanie firmy w budowanie pozytywnych relacji z klientami.
Mapy Google
Mapa Google jest również bardzo ważna dla pozycjonowania lokalnego. Przypomnij sobie, kiedy ostatnio szukałeś czegoś, będąc w nowym lub słabo sobie znanym miejscu. Np. szukałeś dobrej kawiarni. Prawdopodobnie w tym celu uruchomiłeś Mapy Google. Nie jesteś w tym osamotniony – wielu użytkowników korzysta z map Google, aby znaleźć potrzebne im usługi w okolicy.
Jeśli Twoja firma jest widoczna na mapie, masz większą szansę, że użytkownicy zdecydują się skorzystać z Twoich usług, co przekłada się na większe zyski. Mapa Google wyświetla również informacje o firmie, takie jak adres, godziny otwarcia, numery telefonów i opinie użytkowników. A to z kolei pomaga klientom w podjęciu decyzji o skorzystaniu z Twoich usług.
Strategie marketingowe, które pomogą Ci podbić lokalny rynek
Aby zbudować silną pozycję marki na lokalnym rynku, ważne jest, aby skoncentrować się na skutecznej komunikacji z klientami, która będzie wspierała lokalne SEO i działała na zasadzie wykorzystania efektu synergii. Jakie działania realnie zwiększą zyski firmy?
Social media marketing
Media społecznościowe oferują nieporównywalną z innymi możliwość budowania relacji, zaangażowania odbiorców w działanie i budowania wizerunku marki. Niezbędne jest tworzenie interesującej treści dla odbiorców, która musi realizować przynajmniej jeden poniższy cel (a najlepiej kilka!). Wartościowe dla odbiorców są treści edukacyjne, dostarczające rozrywki, inspiracji do działania czy pokazujące biznes od tzw. kuchni.
Kluczowe jest więc stworzenie atrakcyjnego contentu, w tym zyskujących popularność angażujących krótkich filmów wideo. Równie ważna jest jednak konieczność inwestowania w płatną reklamę w wybranych platformach. Daje ona możliwość precyzyjnego docierania do grup odbiorców w wybranej lokalizacji oraz systematyczne zwiększenie zasięgu, generowanie większego ruchu na stronie internetowej i pozyskiwanie nowych klientów.
Reklama w Google Ads
Google Ads może być świetnym wsparciem dla pozycjonowania lokalnego, zwłaszcza w sytuacji, gdy zależy nam na szybkich efektach kampanii. Świetne wyniki uzyskać można poprzez remarketing w Google – czyli podążanie z przekazem reklamowym za użytkownikami, którzy odwiedzili już wcześniej naszą stronę internetową, przeglądali oferowane produkty lub usługi.
Zainwestuj w pozycjonowanie lokalne i rozwijaj firmę!
Dziś, gdy większość firm działa w środowisku online, pozycjonowanie lokalne stało się niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym, na które, z uwagi na niskie koszty, mogą pozwolić sobie nawet niewielkie firmy. Dzięki niemu Twoja firma może być widoczna dla osób poszukujących produktów lub usług w Twojej okolicy.
Chociaż efekty, takie jak wzrost liczby odwiedzin (zarówno online, jak i fizycznych, w siedzibie firmy) oraz zysków, są szybko zauważalne, pozycjonowanie lokalne stron wymaga długofalowej strategii i powierzenia doświadczonym specjalistom. W dais mamy aktualną wiedzę na temat skutecznych działań on-site i off-site, na bieżąco monitorujemy konwersje i wprowadzamy potrzebne zmiany. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług!