marketing social media

Social Media Marketing – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

utworzone przez dais | 2023-08-28 | Marketing online, Social media

Rosnące znaczenie social media w marketingu sprawia, że marki, dostrzegając ten potencjał, coraz chętniej sięgają właśnie po to narzędzie budowania relacji z klientami. Czym jest social media marketing? Dlaczego warto z niego korzystać? Dla jakich firm będzie odpowiednim rozwiązaniem i jak prowadzić marketing w mediach społecznościowych, aby odnieść sukces w komunikacji z klientami? Odpowiadamy.

Czym jest social media marketing?

Jest to ogół działań, płatnych i bezpłatnych, w mediach społecznościowych, których celem jest wzrost rozpoznawalności marki, budowanie jej pozytywnego wizerunku, nawiązywanie relacji z klientami, a finalnie – osiąganie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych produktów i usług.


Szukasz firmy, która poprowadzi skuteczny social media marketing?

Skorzystaj z formularza szybkiej wyceny!


Jak korzystamy z mediów społecznościowych?

Zgodnie z najnowszym raportem Digital 2021 Poland 25,9 miliona Polaków korzysta regularnie i aktywnie z mediów społecznościowych. To 68,5% całej populacji. W odniesieniu do roku 2020, odsetek ten zwiększył się o 11%.

Eksperci przewidują dalszy rozwój potencjału reklamowego platform społecznościowych w kolejnych latach. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że specyfika social mediów, czyli bycie w ciągłym kontakcie z ludźmi, zmienia oblicze tradycyjnie pojmowanego marketingu. Social media inspirują, kształtują potrzeby, wpływają na decyzje (również zakupowe), ale przede wszystkim sprzyjają nawiązywaniu relacji. A nie od dziś wiadomo, że to właśnie dobre relacje z klientami są gwarancją powodzenia w biznesie. Media społecznościowe skróciły dystans, który dzieli markę od jej grupy docelowej i sprawiły, że kontakt jeszcze nigdy nie był dostępny tak łatwo.

social media marketing trendy i statystyki
Trendy i statystyki – Social Media Marketing

Jakie platformy są obecnie najchętniej wykorzystywane do działań marketingowych?

Marketing social media opiera się dziś przede wszystkim na Instagramie, Facebooku, YouTube, LinkedIn oraz TikToku. Od razu jednak zaznaczmy, że nie warto tracić czasu i energii na obecność we wszystkich platformach. Kanał komunikacji wybierzmy świadomie, w odniesieniu do swojej grupy docelowej, ale o tym więcej opowiemy kilka akapitów niżej.

Dlaczego warto postawić na marketing w social media?

Zastanawiasz się, dlaczego warto zainwestować w prowadzenie mediów społecznościowych Twojej firmy? Poznaj korzyści, jakie daje social media marketing.

●  Budowanie wiarygodności firmy i zaufania do niej

Publikowanie merytorycznych i przydatnych dla odbiorców treści tworzy wizerunek marki, która jest ekspertem w swojej branży. Podobnie działa reagowanie na potrzeby i odpowiadanie na pytania odbiorców. Dobrze przygotowany content buduje zaufanie do firmy, sprawia, że to właśnie u niej odbiorcy szukają rozwiązania swoich problemów.

●  Możliwość skorzystania z zaangażowania obserwujących

Twoi odbiorcy to ambasadorzy Twojej marki, którzy mogą dzielić się treściami, które publikujesz, tym samym zwiększając zasięg i pomagając w promowaniu Twojego profilu. Żadne inne medium nie daje w tym aspekcie takich możliwości jak platformy społecznościowe.

●  Docieranie do ściśle określonej grupy odbiorców

Dzięki opcji precyzyjnego targetowania odbiorców Twoich reklam w mediach społecznościowych możesz skutecznie docierać z komunikatem do swojej grupy docelowej. Sprzedajesz wówczas swoje produkty i usługi klientom, którzy mogą być nimi autentycznie zainteresowani, zamiast wysyłać po prostu szeroki komunikat “w świat”.

●  Bezpośredni kontakt z odbiorcami

Możliwość komunikacji poprzez wiadomości prywatne czy komentarze jest mniej formalna i bardziej zachęcająca do kontaktu niż wypełnianie formularzy na stronie internetowej lub wysyłanie maili. Nie do przecenienia jest też zróżnicowanie opcji interakcji z odbiorcami, jak np. angażowanie w proces powstawania produktu czy pytanie o opinię lub preferencje społeczności.

●  Możliwość analizy skuteczności działań

Statystyki dostępne dla profili firmowych pozwalają na bieżąco monitorować skuteczność podejmowanych działań i modyfikować je w razie potrzeby. Aktywność w social mediach pomaga też lepiej wyczuć i zrozumieć trendy, a następnie dostosować do nich swoją ofertę i strategię marketingową.

Kto powinien prowadzić marketing social media?

Z możliwości promowania swoich produktów i usług w mediach społecznościowych obowiązkowo powinna korzystać każda firma, której zależy na skutecznym docieraniu do klientów, nawiązywaniu relacji i wzroście sprzedaży. Parafrazując już utarte kilka lat temu powiedzenie “nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”, w dobie dynamicznie rosnącego zaangażowania w mediach społecznościowych można powiedzieć, że  kto nie prowadzi ich według przemyślanej strategii, ten zmniejsza swoje szanse na to, by w ogóle zostać zauważonym na rynku.

W związku z tym media społecznościowe są idealnym miejscem budowania zarówno marki osobistej, jak i firmowej. Odnajdą się w nich branże, w których dużą rolę gra estetyka (beauty, home&design, turystyka, moda, szeroko rozumiany lifestyle, gastronomia, kultura i sztuka), know-how (kancelarie prawne, biura rachunkowe, branża budowlana i remontowa, edukacja, zdrowie, usługi doradcze i konsultingowe, agencje reklamowe) oraz kontakt z drugim człowiekiem (lekarze, specjaliści zdrowia psychicznego). Nawet firmy działające lokalnie, jak małe sklepy czy punkty usługowe, mogą prowadzić skuteczny social media marketing poprzez bieżącą komunikację z klientami stacjonarnymi czy targetowanie reklam pod kątem lokalizacji.

Jak prowadzić social media marketing?

Social media w marketingu nie służą jednak po to, by w nich po prostu być i raz na jakiś czas publikować reklamę swoich produktów czy usług. Aby wykorzystać ich potencjał w pełni, należy opracować strategię dla własnej marki i konsekwentnie ją wdrażać. Oczywiście, to wymaga więcej czasu niż wrzucenie jednego posta raz na 5 dni z informacją o promocji. I tak, zwłaszcza w przypadku większych firm, może to wiązać się ze zleceniem tej usługi na zewnątrz lub zatrudnieniem dodatkowego pracownika. Niemniej jednak to inwestycja, która przyniesie nam oczekiwane efekty. Oto kluczowe elementy, jakie powinniśmy wziąć pod uwagę, opracowując własną strategię komunikacji w mediach społecznościowych.

Wybór właściwych kanałów społecznościowych

Innymi słowy: powinniśmy być tam, gdzie nasi klienci. Jeszcze kilka lat temu w przeważającej większości był to Facebook. Teraz w siłę rosną też Instagram, LinkedIn, YouTube oraz TikTok.

Aby dobrać odpowiedni kanał, zdefiniuj swoją grupę docelową. Pomocne będzie w tym narzędzie, jakim jest Persona, czyli określony przez nas profil idealnego klienta. Kim jest? Ile ma lat? Czym się zajmuje? Co lubi? Czego potrzebuje? Jakie ma problemy? W czym możesz mu pomóc?

Rzetelne odpowiedzi na te pytania od razu wskażą Ci kierunek wyboru konkretnych kanałów komunikacji. Dla przykładu marka modowa skierowana do kobiet w wieku 18-35 lat, ceniących luźny miejski styl i zabawę modą powinna w największym stopniu skupić się na Instagramie. Z kolei specjalista marketingu internetowego powinien budować swoją pozycję eksperta przede wszystkim na LinkedIn i w grupach tematycznych na Facebooku.

Angażujący i wartościowy content

Publikowanie treści, które przyciągną i zatrzymają uwagę odbiorcy na dłużej, to klucz do sukcesu w social media marketingu. To właśnie content wysokiej jakości buduje naszą wiarygodność. Zwiększa również nasz zasięg, ponieważ szansa na to, że odbiorcy zareagują na coś czy podzielą się czymś, co jest dla nich istotne lub przydatne, jest po prostu znacznie większa niż w przypadku treści i charakterze czysto reklamowym.

Przykładem angażującego contentu mogą być:

●  filmy instruktażowe na YouTube,

●  infografiki prezentujące istotne trendy, statystyki czy know-how,

●  micro content w InstaStories lub na TikToku,

●  merytoryczne live’y na Facebooku czy Instagramie,

●  linki do artykułów blogowych na LinkedIn czy w grupach na Facebooku,

●  posty karuzelowe, które niosą istotną wartość dla odbiorców,

●  wszelkiego rodzaju treści zachęcające do dyskusji, dzielenia się swoją perspektywą i doświadczeniami czy wysyłania wiadomości prywatnych.

Autentyczny marketing

Cały sekret skutecznej sprzedaży polega na tym, że ludzie kupują od ludzi. Dlatego warto dać się poznać, pokazać zaplecze swojej firmy, ludzi, którzy w niej pracują, proces powstawania produktów czy sposób realizacji usługi. Naszym celem powinno być stworzenie możliwości do tego, aby odbiorcy nas polubili i nam zaufali.

Jest to ściśle związane z marketingiem autentyczności (więcej na ten temat dowiesz się z książki Anny Piwowarskiej “Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przykładzie”). Nie ma do tego lepszego narzędzia niż media społecznościowe. Marketing social media opiera się właśnie na pokazywaniu siebie, swojego życia, dzieleniu się radościami i trudnościami (tak, trudności również wpisują się w trend autentycznego marketingu).

W tym aspekcie warto wykorzystać narzędzie, jakie daje storytelling, czyli tworzenie opowieści o marce, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Bohaterem tej opowieści możesz też uczynić Twojego klienta i w formie angażującej historii opowiedzieć mu o tym, co zmieni się i jaki problem uda mu się rozwiązać, dzięki Twoim produktom lub usługom.

Marketing social media – to się opłaca

Jak widzisz marketing w social mediach daje wiele możliwości, a ograniczyliśmy się tutaj jedynie do podstaw, pomijając potencjał, jaki kryje się w influencer marketingu czy sklepach na platformach społecznościowych. Jedno jest natomiast pewne: działania marketingowe trzeba prowadzić w oparciu o dobrze przygotowaną strategię komunikacji marki. Dobrze jest mieć także świadomość, że to proces wymagający czasu, ale jest to inwestycja niezwykle opłacalna. Konsekwentne publikowanie wartościowych treści z czasem spowoduje wzrost zasięgu, a finalnie – sprzedaży.

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.