Marketing usług medycznych. Najlepsze narzędzia.

Marketing usług medycznych. Poznaj 6 najlepszych narzędzi

utworzone przez dais | 2023-06-05 | Marketing online

Jesteś właścicielem lub managerem placówki medycznej? W takim razie zapewne zastanawiasz się, jak zorganizować marketing w swojej firmie, by owocował zawsze pełną poczekalnią i lojalnymi pacjentami

Przeczytaj nasz poradnik i poznaj 6 sprawdzonych narzędzi marketingu medycznego. Podpowiemy Ci także jak zbudować skuteczną strategię social media i jakie działania w marketingu usług medycznych  są dozwolone.

Marketing placówki medycznej – co wolno a czego nie?

Marketing usług medycznych to dziedzina, która podlega pewnym ograniczeniom, a wszystkie działania marketingowe muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku placówek medycznych, regulacje dotyczące ich funkcjonowania są szczególnie restrykcyjne.

Podstawowymi aktami prawnymi, które dotyczą marketingu branży medycznej, są: Ustawa z dn. 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej oraz obowiązujące od 1 stycznia 2023 roku nowe przepisy regulujące reklamę wyrobach medycznych (art. 148 ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r).

Zgodnie z nimi podmiot wykonujący działalność leczniczą:

  • ma prawo informować o zakresie i rodzajach świadczonych usług zdrowotnych, o ile takie informacje nie stanowią reklamy. Oznacza to, że placówki medyczne nie mogą bezpośrednio zachęcać pacjentów do korzystania z ich usług lub kupowania konkretnych zabiegów.
  • zgodnie z prawem może udzielać potencjalnym klientom informacji na temat korzyści wynikających z profilaktyki chorób lub edukować ich na temat zdrowia
  • w promocji swoich usług nie może wykorzystywać sylwetek osób, które nie są prawdziwymi lekarzami w danej placówce (a jedynie modelami)
  • może informować o personelu, podając informacje dotyczące wykształcenia, doświadczenia zawodowego, danych kontaktowych, bez określeń wartościujących, np. najlepszy lekarz w mieście
  • bezwzględnie powinien skupić się na faktach, tj. unikać wartościujących opisów dot. nie tylko personelu, ale także placówki, usług, sprzętu czy wykorzystywanych wyrobów medycznych (w przypadku dwóch ostatnich nie powinien także podawać nazw producentów). Zakaz dotyczy także  gwarantowania uzyskania określonych efektów wykonywanych zabiegów oraz czasu leczenia, porównywania się do konkurencji, bezpośredniego, perswazyjnego nakłania do skorzystania z oferty, podawania korzyści skorzystania z usługi.

E-Marketingowa checklista dla placówek medycznych

6 najlepszych narzędzi marketingu medycznego

Rozwój marketingu w sektorze usług medycznych związany jest z poprawą jakości i dostępności opieki medycznej oraz zwiększaniem konkurencyjności na rynku. Najważniejsze zmiany, które wpłynęły na ten rozwój to: poprawa jakości opieki medycznej, wprowadzenie e-zdrowia, rynek ubezpieczeń zdrowotnych oraz rosnące oczekiwania pacjentów. Pacjenci oczekują coraz lepszej opieki medycznej i komunikacji z lekarzami oraz personalem medycznym. Stąd też coraz więcej placówek medycznych inwestuje w jakość i marketing usług medycznych, a także w edukację na temat zdrowia fizycznego i psychicznego.

Działania marketingowe w branży medycznej to przede wszystkim informowanie o usługach oraz budowanie wizerunku instytucji medycznych. Przedstawiamy 6 najskuteczniejszych sposobów na marketing świadczeń zdrowotnych.

1. Strona internetowa gabinetu

Sukces marketingowy w sieci wymaga przede wszystkim nowoczesnej strony, zaprojektowanej zgodnie z najnowszymi standardami mobilności, funkcjonalności oraz tzw. User Experience, czyli doświadczeń użytkownika. Wiele gabinetów medycznych nie ma swoich stron lub korzysta z przestarzałych witryn, a to negatywnie wpływa na wizerunek i zaufanie wobec firmy.

Strona internetowa placówki medycznej powinna zawierać przejrzyste informacje o ofercie, personelu, cenniku, sposobach kontaktu i rezerwacji wizyt. Dodatkowym atutem jest system zapisów online. Warto zamieścić także opinie zadowolonych klientów. Przydatne może być też przygotowanie sekcji najczęstszych pytań i odpowiedzi dot. oferty, zabiegów, wizyt i zasad korzystania z usług. 

2. Pozycjonowanie lokalne strony

Dziś nie ma skutecznego marketingu branży medycznej bez pozycjonowania strony internetowej w Google. Podstawowym celem SEO jest obecność witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a najlepiej w TOP3,  na zapytania powiązane z ofertą i lokalizacją, czyli np. „leczenie kanałowe Katowice”, „psychoterapeuta Grudziądz” czy „endokrynolog Częstochowa”. W praktyce, jeśli firmowa witryna nie wyświetla się na wspomnianej pierwszej stronie wyników wyszukiwania, szanse na to, że pacjent na nią trafie są bliskie zeru.  Główną korzyścią wynikającą z działań SEO na stronie placówki medycznej jest fakt, że umożliwia ono dotarcie do dużej liczby odbiorców bez ryzyka naruszania prawa.   

Pozycjonowanie lokalne, czyli dotyczące fraz powiązanych z lokalizacją (miastem, dzielnicą, województwem), jest szczególnie rekomendowane firmom działającym lokalnie, a więc m.in. gabinetom medycznym. Jego koszty są stosunkowo niewielkie, a efekty widoczne dość szybko, bo nawet już po kilku tygodniach uruchomienia strony. Usługa zakłada działania optymalizacyjne na stronie oraz pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony czy zarządzanie opiniami klientów. 

3. Wizytówka Google Moja

Poprawę widoczności kliniki lub gabinetu w sieci można osiągnąć także przez założenie profilu w Google Moja Firma. To platforma, na której można wybrać, jakie informacje o placówce mają być dostępne w wyszukiwarce i Mapach Google. W przypadku usług medycznych w profilu znajdują się informacje kontaktowe, godziny otwarcia, zdjęcia, oceny klientów, krótkie wpisy. Dobrze zoptymalizowana wizytówka jest doskonałym wsparciem dla pozycjonowania lokalnego.

4. Media społecznościowe

Branża medyczna nie jest żadnym wyjątkiem: stworzenie profili przychodni czy kliniki i efektywny social media marketing może przynieść ogrom korzyści. Warto jednak rozważnie wybrać platformy społecznościowe, na których będziemy aktywni. W zależności od grupy docelowej dobrym pomysłem będzie obecność na Facebooku, Instagramie lub YouTube.

Social media dają możliwość budowania pozytywnego wizerunku lekarzy, kontaktowania się z pacjentami oraz udostępniania wartościowej wiedzy dotyczącej zdrowia, a także aktualności o funkcjonowaniu placówki. Do wyboru mamy wiele formatów: krótkie video, relacje, posty.

W social media marketingu każdej branży bardzo istotna jest systematyczność i bycie w kontakcie z obserwatorami. Należy skupić się na regularnej publikacji treści, reagowaniu na opinie i komentarze oraz na odpowiadaniu na otrzymane wiadomości. 

5. Content marketing medyczny

Content marketing medyczny to narzędzie wciąż zbyt mało rozpowszechnione, a niezwykle skuteczne i pozwalające budować pozycję autorytetu na rynku medycznym. Przede wszystkim warto wykorzystać tutaj pewien znany trend: Polacy są specjalistami w szukaniu porad doktora Google :). Poszukują samodzielnie metod leczenia, korzystają z wyszukiwarek, aby znaleźć diagnozy i rozwiązania swoich problemów zdrowotnych. Strona internetowa i portale społecznościowe Twojej marki medycznej mogą stanowić rzetelne źródło odpowiedzi na nurtujące ich pytania. 

Polecanym przez nas rozwiązaniem jest prowadzenie bloga. Daje on możliwość publikacji artykułów na tematy związane ze zdrowiem i oferowanymi usługami. Pozwoli też na lepszą optymalizację strony pod kątem wyszukiwarki. Dodatkowo jest idealnym narzędziem do budowania wizerunku lekarza jako eksperta. 

6. Systemy rezerwacyjne wizyt

Najbardziej znanym serwisem rezerwacyjno-rankingującym jest portal Znany Lekarz.  Jest to serwis, który umożliwia pacjentom wyszukiwanie lekarzy i placówek medycznych, a także zamieszczanie opinii i ocenianie jakości świadczonych usług medycznych. Każdego dnia wykorzystywany jest przez tysiące osób, które poszukują informacji na temat wybranych specjalistów i usług medycznych. Stąd środowisko medyczne nie lekceważy tego kanału, a wręcz wykorzystuje go jako jedno z ważniejszych narzędzi promocji i komunikacji. A skoro są tam potencjalni pacjenci, mogący łatwo trafić do konkurencji, warto zdecydować się na obecność i aktywność w tym serwisie. Nie jest on oczywiście jedynym tego typu systemem e-usługi, jest jednak zdecydowanie najpopularniejszym.

Strategia na skuteczną reklamę Twojego gabinetu

Aby wypromować swój gabinet, należy zacząć od stworzenia strategii. A strategia to nasz konik! 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, polecamy Ci wpis na temat budowania strategii social media, w którym poznasz podstawy tego procesu i najważniejsze pytania, na jakie należy sobie odpowiedzieć, opracowując strategię dla własnej marki. Czekają tam także na Ciebie pełne pomocnych wskazówek bezpłatne karty pracy do stworzenia planu marketingowego w mediach społecznościowych.

Agencja marketingu medycznego – jesteśmy do Twoich usług!

Potrzebujesz wsparcia w marketingu placówki medycznej? Jako agencja marketingu medycznego z przyjemnością podejmiemy wyzwanie! Ta branża nie ma dla nas tajemnic – współpracujemy z klientami z sektora medycznego i z sukcesem pomagamy im pozyskiwać nowych pacjentów. O naszych osiągnięciach możesz przeczytać m. in. w case study medycyna estetyczna w Niemczech i wzrost obserwatorów o 480%

Zapraszamy do współpracy!

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.