Skuteczna reklama firmy w Internecie. Poznaj 5 sposobów na sukces!

utworzone przez dais | 2023-01-24 | Biznes online, Marketing online

Założyłeś firmę i stoisz przed wyzwaniem rozreklamowania jej? A może działasz już od jakiegoś czasu, ale wyniki sprzedażowe Cię nie satysfakcjonują? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego, czym jest skuteczna reklama w Internecie, jakie są obecnie najbardziej efektywne kanały reklamy i jak możesz wykorzystać je w komunikacji ze swoimi klientami. Gotowi? Zaczynamy!

Czym jest skuteczna reklama firmy w Internecie?

Skuteczność reklamy weryfikuje stopień, w jakim realizuje ona cele marketingowe. Cele mogą być różne, np. zwiększanie świadomości marki, wzrost konwersji. Oczywiście, nadrzędnym celem działań marketingowych jest wzrost sprzedaży produktów czy usług, a dokładnie wypracowanie i utrzymanie zwrotu z inwestycji na jak najlepszym poziomie. Stąd głównym sposobem mierzenia skuteczności reklamy jest tzw. ROI, czyli właśnie wspomniany zwrot z inwestycji (return on investment).

Jak obliczyć ROI? Wzór jest prosty:
ROI = zysk netto / kapitał x 100 proc
zakładając, że

  • zysk netto otrzymujemy, gdy od przychodu (tj. wartości sprzedanych towarów/usług) odejmujemy koszty, które ponieśliśmy, by wytworzyć i wypromować towar/usługę
  • kapitał to koszty, które ponieśliśmy, by wytworzyć i wypromować towar/usługę

Przykładowo: przychód ze sprzedaży produktów wyniósł 5 000 zł. Wytworzenie produktów i ich reklama to łączny koszt 3 000 zł. Po odjęciu kosztów (5 000 – 3 000 zł) zysk netto ze sprzedaży wynosi zatem 2 000 zł.
ROI = 2 000 / 3 000 x 100%
W podanym przykładzie ROI wyniesie 66,67 %.

Rozreklamowanie firmy – strategia to podstawa

Chcesz zainwestować w reklamowanie firmy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Dobra strategia marketingowa to pierwszy krok, który powinieneś wykonać, zanim podejmiesz jakąkolwiek inwestycję w promocję swojej marki. Aby ją opracować, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

  1. Kim jest Twój klient?
    To pytanie zasadnicze: dopiero znając odpowiedź, będziesz w stanie określić kanały, osobowość, ton of voice marki oraz typ przekazu. Może Ci w tym pomóc narzędzie, jakim jest Persona, czyli profil Twojego idealnego klienta zbudowany w oparciu o bardzo szczegółowe założenia (dane demograficzne, preferencje, zainteresowania, zachowania, przejawiane potrzeby, możliwe problemy i wątpliwości klienta).
  2. Co jest celem reklamy firmy?
    Zwykle jest to wzrost sprzedaży realizowany poprzez różnego typu konwersje odpowiadające różnym etapom lejka sprzedażowego (np. wejście na landing page, zaangażowanie do działania w social mediach, wypełnienie formularza kontaktowego, subskrypcja wybranego kanału, pobranie lead magnetu, zapisanie się na newsletter, zakup itd.).
  3. Jakich działań wymaga produkt/usługa?
    Czy jest to produkt/usługa zupełnie nowe lub niszowe na rynku, w związku z czym wymagają edukacji odbiorców na temat ich zapotrzebowania oraz zastosowania? Czy jest to produkt/usługa znany już na rynku, mający swoją grupę docelową, której nie trzeba przekonywać co do zasadności zakupu, należy jednak zwiększyć swoją widoczność i przekonać klientów, że warto kupić go u Ciebie?
  4. Czy treść Twojej strony firmowej (landing page, fanpage’a) jest dopasowana do grupy docelowej?
    Czy marka odpowiada na potrzeby i rozwiązuje problemy klienta? Czy na firmowej stronie znajduje on treści, których może szukać? Pozyskanie uwagi odbiorcy to jedno, a zatrzymanie go na dłużej to drugie. Dlatego dostosowanie zawartości oraz struktury strony firmowej do potrzeb klienta to podstawa budowania zaangażowanie. Reklama firmy, która odnosi klienta do chaotycznej, nieintuicyjnej strony, na której brak kluczowych z punktu widzenia klienta treści, to pieniądze wyrzucone w błoto.
  5. Kiedy powinny pojawić się efekty reklamy?
    Czy zwrot z inwestycji ma być odczuwalny w krótkiej perspektywie czasowej czy na efekty jesteś w stanie zaczekać? Jeśli tak, to jak długo?
  6. Jaki pomysł na reklamę ma konkurencja?
    Z jakich narzędzi korzysta? Jakie kanały reklamowe są najpopularniejsze w branży? Korzystając z narzędzi analityki internetowej, takich jak np. Surfer SEO czy Ahrefs możesz sprawdzić, z jakich kanałów strona konkurencji generuje ruch, na jakie frazy kluczowe się pozycjonuje. Możesz zajrzeć też do jej social mediów, by sprawdzić, jaki content angażuje odbiorców najsilniej.
  7. Jaki masz budżet na reklamę?
    Znając go, będziesz w stanie oszacować, w jakie formy reklamy firmy możesz zainwestować i jakie działania marketingowe możesz zlecić agencji reklamowej.

Najskuteczniejsze sposoby reklamy firmy

Jeśli wiesz już, kim jest Twój klient, jakie masz cele i jakimi środkami dysponujesz, możesz przejść do wyboru kanałów reklamowych. Poniżej przedstawiamy najefektywniejsze i poparte wynikami badań marketingowych formy reklamy firmy.

  1. Social media marketing


    Prowadzenie profilu w mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie, TikToku, LinkedIn, Twitterze czy Pintereście to dziś obowiązkowy punkt programu. Oczywiście nie trzeba być aktywnym na wszystkich platformach, a jedynie w tych, w których obecna jest nasza grupa docelowa. Social media dają nieosiągalny nigdzie indziej poziom możliwości budowania relacji, angażowania odbiorców do działania, pokazywania biznesu jednocześnie od ludzkiej i profesjonalnej strony.

    Trzeba jednak mieć świadomość, że social media marketing wymaga inwestycji środków, czasu i zaangażowania. Samo posiadanie profilu, publikowanie zdjęć produktów czy usług nie wystarczy. Nie przyciągnie ani nie zaangażuje odbiorców do działania. Konieczne jest tworzenie atrakcyjnego dla odbiorców contentu. A content musi realizować co najmniej jeden (a najlepiej kilka) z poniższych celów:
    • edukowanie
    • dostarczanie rozrywki
    • inspirowanie do działania
    • pokazywanie biznesu od kuchni
    Atrakcyjna dla odbiorców treść i forma wizualna (tu uwzględnić trzeba coraz popularniejszy content video) to składowe skutecznego reklamowo profilu. Jednak angażując się w promocję marki w social mediach, trzeba mieć świadomość konieczności inwestowania w reklamę płatną w wybranych platformach. Samo tworzenie contentu i publikowanie postów dociera do niewielkiego procenta odbiorców. Aby docierać do szerokiego grona odbiorców, skutecznie pozyskiwać nowych, stosować kampanie remarketingowe (tj. skierowane do osób, które miały już styczność z marką) i skłaniać do pożądanych konwersji niezbędne będzie skorzystanie z płatnych narzędzi reklamowych, jakie oferują systemy reklamowe platform (Facebook Ads, LinkedIn Ads, TikTok Ads, Pinterest Ads czy Twitter Ads).

  2. Pozycjonowanie


    Dziś z wyszukiwarki Google korzysta niemal 96% polskich użytkowników sieci, którzy używają jej do wyszukiwania potrzebnych informacji, usług oraz produktów. Dlatego warto zadbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Zasada jest prosta: większa widoczność w Google generuje większy ruch na stronie, a co za tym idzie większą ilość konwersji.

    Na potwierdzenie garść danych. Pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania daje współczynnik klikalności na poziomie 31,7%, a mniej niż 1% (dokładnie 0,78%) internautów klika w wyniki znajdujące się na drugiej stronie wyników. Gra jest więc warta świeczki, bo dobrze wypozycjonowana witryna jest w stanie zapewnić stały napływ klientów na naprawdę dobrym poziomie.

    Czym dokładnie jest pozycjonowanie? To szereg działań w kodzie i zawartości strony, które polegają na optymalizacji, czyli dostosowaniu, treści w taki sposób, by jak najlepiej odpowiadała ona na zapytania użytkowników oraz wymagania robotów Google. Na tym jednak nie koniec, bo pozycjonowanie to także działania poza stroną takie jak: optymalizacja wizytówki Google Moja Firma oraz pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do strony. Stronę można pozycjonować na rynku ogólnopolskim, gdzie konkurencja jest większa (a co za tym idzie – koszt pozycjonowania wyższy) lub – w przypadku biznesów lokalnych – na rynku lokalnym na wyszukiwania powiązane z lokalizacją (tu konkurencja jest mniejsza i usługa tańsza).

    Trzeba mieć jednak świadomość, że pozycjonowanie to proces długotrwały. Efektów nie zobaczymy po kilku tygodniach, a najwcześniej – po kilku miesiącach. Wymaga ono także zaangażowania wykwalifikowanych specjalistów SEO, którzy śledzą na bieżąco ewoluujące w Google trendy i dostosowują do nich (a także do branży i założonych celów marketingowych)

  3. Google Ads


    Inwestując w Google Ads, czyli system reklamowy Google, trzeba mieć na uwadze fakt, że organiczne wyniki wyszukiwania wzbudzają wciąż zaufanie większe niż płatne reklamy tekstowe, tj. te otagowane jako “Reklama” (mimo, że treści reklamowe wyświetlane są wyżej na liście wyników). Stąd inwestowanie wyłącznie w Google Ads, bez pozycjonowania, tj. budowania wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach organicznych, nie jest naszym zdaniem dobrą strategią na stabilny rosnący napływ klientów.

    Jest jednak wiele sytuacji, w których Google Ads to naprawdę dobra reklama. Przykład? Po pierwsze – gdy chcemy uzyskać szybkie efekty kampanii, zwłaszcza z użyciem formatu reklamy produktowej, tj. Google Zakupy. Świetnie sprawdza się to przy okazji wyprzedaży i różnego rodzaju promocji, np. z okazji Black Friday, Dnia Kobiet, Dnia Matki, Dnia Dziecka itd. Efekty widoczne są wówczas właściwie od pierwszego dnia uruchomienia kampanii. Znakomite efekty przynosi także remarketing w Google, tj. podążanie ze swoim przekazem reklamowym za użytkownikami, którzy odwiedzili naszą stronę, przeglądali dane produkty lub kategorie produktów.

    System reklamowy Google opiera się na modelu licytacyjnym, tj. w pierwszej kolejności pokazywane są te reklamy, które zaoferowały wysokie stawki za kliknięcie oraz te, które jednocześnie mają wysoką jakość i trafność przekazu oraz strony docelowej. Dzięki temu, że brany pod uwagę jest także czynnik jakości reklamy, w Google Ads szanse mają nie tylko duzi gracze w danej branży, ale i mniejsze firmy.

  4. Blog firmowy


    Prowadzenie bloga, to narzędzie, któremu trzeba dać nieco czasu. Pierwszych efektów nie zobaczymy błyskawicznie, jednak w perspektywie długofalowej jest to niezwykle skuteczna reklama firmy.

    Przykład? Załóżmy, że sprzedajesz usługi doradztwa finansowego. Wiedza na temat finansów (jak zresztą na wiele innych, jeśli nie na wszystkie 🙂 tematy) jest poszukiwana w sieci. Część tej wiedzy możesz dać swoim klientom w postaci merytorycznych, rzetelnych wpisów blogowych, które odpowiadają zapotrzebowaniu użytkowników.

    Co zyskujesz? Budujesz pozycję eksperta w branży, korzyścią będzie więc zaufanie czytelników bloga. Możesz umiejętnie wplatać w artykuły reklamę swoich usług, a więc masz dodatkową przestrzeń reklamową. I – last, but not least – wspierasz pozycjonowanie swojej strony. Skuteczne artykuły nie są tworzone na podstawie tego, co nam się wydaje, że może zainteresować ludzi. Powstają w oparciu o analizę rzeczywistych zapytań użytkowników, a zatem dostarczają informacji, których oni realnie poszukują. Zawierają także powiązane z Twoją marką frazy kluczowe, które występują w otoczeniu treści uznawanej przez Google za wartościową. W związku z tym Google postrzega całą Twoją witrynę jako użyteczną i merytoryczną. Lokuje ją więc wyżej w wynikach wyszukiwania. A to ułatwia znalezienie Cię w sieci.

    Blog to narzędzie, które pozwala generować większy ruch na stronie, pozyskiwać czytelników z wyszukiwarki, a także z social mediów czy newslettera (przy założeniu, że wpisy nie tylko tworzymy, ale także i promujemy).

  5. E-mail marketing


    E-mail marketing to reklama firm, która może wydawać się przeżytkiem. To przekonanie jest jednak dalekie od prawdy. Dziś e-mail marketing przeżywa renesans i jest jednym z najbardziej cenionych przez marketerów form reklamy firm online. Dość powiedzieć, że w Polsce z poczty elektronicznej korzysta ⅔ populacji. Badania pokazują, że ponad 70% osób, które zapisały się na newsletter, przegląda go na swojej skrzynce. Powodem zapisu najczęściej są zainteresowania lub atrakcyjna zachęta (lead magnet) w postaci kodu rabatowego, darmowego e-booka, darmowej próbki, planera do druku itp.
    Z danych wynika, że umiejętny, precyzyjny i spersonalizowany e-mail marketing może dać nam wysokie zwroty z inwestycji. Jakiś czas temu świat obiegły szacunki firmy Oberlo, że 1 dolar wydany na e-mail marketing przynosi 42 dolary zysku. Skala robi wrażenie i pokazuje potencjał tego narzędzia. A dodajmy, że w porównaniu z innymi formami reklamy firmy online jest to narzędzie stosunkowo niedrogie. Wymaga jednak dobrego poznania grupy docelowej, zrozumienia jej potrzeb, dobrej strategii komunikacji z zastosowaniem języka korzyści i skutecznych call to action (wezwań do działania). Taki newsletter może niezwykle skutecznie wspierać sprzedaż zarówno produktów, jak i usług.

Reklamowanie firmy – na własną rękę czy lepiej zlecić agencji?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, ile masz czasu, zasobów i środków finansowych. Jeśli masz czas i umiejętności, możesz oczywiście realizować to zadanie samodzielnie lub częściowo zlecając wybrane działania agencji.

Jeśli natomiast nie masz wystarczającej ilości czasu, wolisz skupić się na rozwoju biznesu, lepszym wyborem będzie powierzenie reklamy firmy doświadczonej agencji marketingu internetowego. Specjaliści mają wiedzę, doświadczenie i zaawansowane narzędzia analityki internetowej, które gwarantują strategiczne podejście do marketingu, efektywne wykorzystanie budżetu na reklamę i satysfakcjonujący poziom zwrotu z inwestycji.

Reklama firm – podsumowanie

Reklama firmy w Internecie to szeroki temat. Warto pamiętać, że nie ma jednej strategii skutecznej reklamy – każdy biznes, grupa docelowa i branża są inne. Dlatego na początku gruntownie przemyśl swoje cele marketingowe, obserwuj konkurencję i wybierz najlepiej rokujące sposoby realizacji. A następnie testuj 🙂 Z naszej strony życzymy powodzenia i jesteśmy do usług! Chętnie pomożemy w rozreklamowaniu firmy w Internecie. Zapraszamy do kontaktu!

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.