Jak pozyskać klientów do firmy lokalnej? Poznaj 5 sposobów, w których może Ci pomóc agencja marketingowa! 

utworzone przez Dais | 2022-05-13 | Marketing online

Myśl globalnie, działaj lokalnie – to znane powiedzenie jeszcze nigdy nie było tak aktualne jak dziś. Internet w wydaniu lokalnym oferuje ogromne możliwości marketingowe dla firm, których zasięgiem działania jest dzielnica, miasto czy województwo. Sprawdź, jakie działania online możesz podjąć, by Twój biznes generował większe zyski. Jeśli potrzebujesz wsparcia – pomoże Ci w tym doświadczona agencja marketingowa.

Lokalny online marketing – czym jest i dlaczego warto?

Wyobraź sobie dwóch przedsiębiorców prowadzących lokalne biznesy. Jeden z nich rozdaje ulotki i wywiesza plakaty na słupach ogłoszeniowych. Drugi postawił na widoczność w Internecie oraz reklamy Google i Facebook Ads. Jak sądzisz, który z nich pozyska więcej klientów?

Intuicyjnie czujesz pewnie, że przedsiębiorca numer dwa ma na to znacznie większe szanse. W kontekście coraz większej obecności treści reklamowych w przestrzeni publicznej, marketerzy zdefiniowali zjawisko tzw. “ślepoty banerowej”. Po prostu przestaliśmy zwracać już uwagę na plakaty, banery czy ulotki. Coraz więcej czasu spędzamy za to w przestrzeni online.

Budżet przeznaczony na ich zaprojektowanie i wydruk możemy wykorzystać o wiele efektywniej, inwestując w marketing online w wydaniu lokalnym. Co to takiego? To nic innego jak zespół działań w sieci, które skupiają się na promocji marki i zdobywaniu klientów w danym regionie. Może dotyczyć on miasta, aglomeracji czy nawet szerzej – województwa. Ale może być także ograniczony do dzielnicy. 

Poniżej przedstawiamy 5 sposobów na to, jak wykorzystać potencjał marketingowy, jaki daje sieć. Wybrane z nich możesz wdrożyć samodzielnie. Inne wymagają aktualnej wiedzy i specjalistycznych umiejętności. W nich może skutecznie wesprzeć Cię dobra agencja marketingowa.

Strona internetowa i social media

Jeśli zależy Ci na skutecznym dotarciu do klientów, strona internetowa oraz firmowe konto w social mediach są konieczne. Strona powinna być przede wszystkim czytelna, estetyczna, stale aktualizowana i łatwa w obsłudze. Jako że w 2022 roku już ponad 66% polskiego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych (dane z Statcounter obejmujące ostatnie 12 miesięcy), strona internetowa powinna być dobrze zoptymalizowana pod ich kątem.

Jeśli chodzi o social media, to często są one pierwszym miejscem, w którym potencjalny klient szuka informacji o marce bądź sprawdza opinie na jej temat. Dlatego warto zainwestować w regularne publikowanie w nich wartościowych treści. 

Aby komunikacja w mediach społecznościowych przyniosła oczekiwane efekty, kluczowa jest analiza grup docelowych w poszczególnych kanałach a także analiza działań konkurencji. Na tej podstawie opracowuje się strategię social media. Obejmuje ona zarówno wartości marki i potrzeby odbiorców, jak i język oraz treści, za pomocą których marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami. I tak np. content na Instagramie może być oparty na atrakcyjnych zdjęciach oraz treściach lifestylowych, a na Facebooku – na treściach bardziej sprzedażowych. 

To oczywiście jedynie przykład, konkretna strategia tego, co, jak i w jakim kanale komunikujemy, zawsze powstaje na podstawie gruntownej analizy. Taką analizę może dla Ciebie przeprowadzić agencja marketingowa. A jako że social media marketing jest zajęciem czasochłonnym i wymagającym różnorodnych umiejętności (analitycznych, copywriterskich oraz graficznych), agencja może także zająć się skutecznym wdrożeniem strategii i bieżącym prowadzeniem social mediów Twojej marki.

Uczestnictwo w lokalnych grupach na Facebooku

Można pokusić się o stwierdzenie, że rozwój narzędzia, jakim są grupy na Facebooku zrewolucjonizował korzystanie z tego medium. Informacje, które kiedyś pozyskiwaliśmy od sąsiadów, a następnie na forach internetowych, dziś możemy uzyskać w licznych grupach tematycznych, do których możemy należeć. Są one swoistą bazą kontaktów i wiedzy. Z perspektywy biznesu lokalnego szczególne znaczenie ma oczywiście uczestnictwo w grupach lokalnych, dotyczących miasta, dzielnicy czy osiedla. 

Promocję własnej marki warto jednak prowadzić na nich świadomie i umiejętnie. Co to oznacza? Przede wszystkim należy unikać naruszania regulaminów poszczególnych grup. Po drugie, zamiast traktowania grupy jak tablicy ogłoszeń i prowadzenia nachalnej promocji poprzez posty sprzedażowe czy ofertowe lepiej podejść do nich jako do miejsca budowania relacji z potencjalnymi klientami. Warto odpowiadać na ich zapytania, pomagać rozwiązywać problemy i wspierać ich czy też angażować się w różnego rodzaju lokalne akcje. 

W ten sposób damy się poznać i polubić, a polecane przez nas usługi czy informacje o promocjach traktowane będą przez członków grupy ze znacznie większą przychylnością i zainteresowaniem. 

Wizytówka Google Moja Firma

W wynikach wyszukiwania zamiast linków do firmowych stron internetowych, w pierwszej kolejności coraz częściej możemy zobaczyć wizytówki firm na mapach Google.  Celem tego zabiegu jest skierowanie użytkowników w odpowiadające ich zapytaniom firmy w pobliżu miejsca ich zamieszkania/przebywania. 

Google Moja Firma jest też usługą, która korzystnie wpływa na  pozycjonowanie lokalne, dlatego każdy właściciel firmy działającej na ograniczonym terenie powinien o nią zadbać i wykorzystać możliwości, jakie daje to narzędzie. Warto mieć też świadomość, że posiadanie wizytówki jest także istotne dla budowania wiarygodności marki.

Utworzenie wizytówki Google jest bardzo proste i można zrobić to bezpłatnie z poziomu konta Google. Jednak na założeniu i uzupełnieniu danych kontaktowych nie kończy się zarządzanie nią. Jeśli zależy Ci na jej dobrym pozycjonowaniu bardzo istotne jest, by często ją aktualizować: dodawać zdjęcia, wpisy, informacje. Dla Google jest to sygnał, że firma działa aktywnie, a więc jest wartościowa dla odbiorców. Staje się wówczas lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania. W regularnych działaniach na wizytówce może Cię wyręczyć agencja marketingowa.

W kontekście wizytówki nie sposób pominąć także opinii klientów, jakie się na niej pojawiają. Pozytywne wpływają korzystnie na pozycjonowanie, ponieważ Google ocenia je tak samo jak potencjalni klienci – jako dowód wiarygodności marki. Dodatkowym argumentem jest to, że aktualnie 9 na 10 osób przed zakupem produktu lub usługi sprawdza w internecie recenzje (badania Trustpilot, 2020). A aż 79% kupujących internetowe opinie darzy takim samym zaufaniem jak polecenia osobiste (badania Bright Local, 2020). Warto więc zabiegać o dobre recenzje, nawet prosząc o nie bezpośrednio swoich klientów, którzy dokonali u nas zakupu.

Pozycjonowanie lokalne

Nawet jeśli prowadzisz dzielnicowy sklep z narzędziami, widoczność w sieci powinna być Twoim priorytetem. Wesprzeć Cię w tym może lokalne pozycjonowanie witryny. 

Na czym ono dokładnie polega? Opiera się przede wszystkim na przemyślanych działaniach on-site i off-site. Te pierwsze obejmują optymalizację treści na stronie pod kątem odpowiednio dobranych fraz kluczowych, z uwzględnieniem fraz z długiego ogona oraz lokalizacji. Działania off-site dotyczą natomiast pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do strony.

W przypadku firm, których zasięg działania jest ograniczony do dzielnicy, miasta czy województwa, poprawa pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwaniach jest kluczem do sukcesu w marketingu internetowym. A stosunkowo niski koszt takiej usługi (w porównaniu do pozycjonowania globalnego) sprawia, że jest ona dostępna nawet dla niewielkich lokalnych biznesów, jak wspomniany dzielnicowy sklep z narzędziami.

Efekt, tj. większa liczba odwiedzin (zarówno ruch online, jak i wizyty stacjonarne), jest odczuwalny dość szybko. Jednak pozycjonowanie lokalne jest procesem długotrwałym i warto powierzyć je specjalistom. Z pomocą przychodzi tu agencja marketingowa, która kompleksowo zaopiekuje się pozycją firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, na co często właściciel firmy nie ma czasu ani niezbędnej aktualnej wiedzy i umiejętności.

Google Ads i Facebook Ads

Zestawienie sposobów zamykają płatne reklamy Google oraz Facebook Ads. To jedne z narzędzi najskuteczniej wspierających sprzedaż. W przypadku reklam Google Ads istotny jest dobór odpowiednich słów kluczowych, odpowiednia konfiguracja oraz optymalizacja reklam. W przypadku Facebook Ads możemy wybierać spośród różnorodnych celów oraz formatów reklamowych. I tak możemy przekierowywać użytkownika na stronę internetową firmy czy np. zbierać dane kontaktowe użytkowników (tzw. leady). Z perspektywy marketingu lokalnego niebagatelne znaczenie ma możliwość geotargetowania reklamy, czyli określenia, na jakim obszarze ma się wyświetlać. 

Jednak samodzielne korzystanie z tych dających niezwykle szerokie możliwości usług dla osoby bez doświadczenia może być nieco dezorientujące i kłopotliwe. Łatwo wtedy o tzw. przepalenie budżetu, czyli nieefektywne, nieprzynoszące zwrotów jego wykorzystanie. W takim przypadku znacznie lepszym rozwiązaniem jest zaufanie specjalistom, którzy posiadają aktualną wiedzę na temat nieustannie zmieniających się trendów i zasad działania poszczególnych usług. Dzięki temu można dobrze wykorzystać nawet niewielki budżet, a efekty widoczne są niemal od ręki.

Agencja marketingowa, która zdobędzie dla Ciebie klientów – czy to możliwe?

Nie każdy przedsiębiorca ma jednak  zasoby czasowe i kadrowe na prowadzenie i monitorowanie kompleksowych działań marketingowych, zwłaszcza jeśli mówimy o niewielkich biznesach lokalnych. W takiej sytuacji zadanie to warto powierzyć doświadczonym specjalistom. A do takich należy agencja marketingowa, która posiada doświadczenie w promocji firm lokalnych. Umiejętne połączenie opisanych wyżej działań, wiedza na temat trendów marketingu, analiza prowadzonych działań i wdrażanie zmian, gwarantuje sukces na rynku lokalnym i pozyskanie nowych klientów. 

Dołącz do czytelników, którzy już otrzymują najlepsze marketingowe porady.

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.