Influencer marketing – co to jest i jakie korzyści może dać marce?

utworzone przez Dais | 2022-09-02 | Marketing online, Social media

Influencer marketing to jedno z narzędzi marketingowych, które wykorzystuje biznesowy potencjał mediów społecznościowych. Należy do grona najszybciej rozwijających się kanałów digitalowych. Nic dziwnego, pozwala na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej i zwiększenie świadomości marki. 

Dla firm, które chcą skutecznie komunikować się z klientami, influencer marketing jest właściwie must-have. Na czym dokładnie polega i jakie korzyści może przynieść? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Influencer marketing – definicja

Czym jest influencer marketing? Definicja najprostsza brzmi tak: to zbiór działań marketingowych, opierających się na współpracy marki z influencerem, czyli twórcą internetowym. Jaka jest rola influencera w tym procesie? Jest on przede wszystkim pośrednikiem pomiędzy daną marką a konsumentami. A gdzie najczęściej realizuje on działania reklamowe w ramach influencer marketing? Instagram, TikTok, YouTube, Facebook oraz blog – to najczęstsze kanały, w którym możemy komunikować się z klientami za pośrednictwem influencera. 

Przyjrzyjmy się teraz temu, kim jest, czym się zajmuje influencer i jak możemy podzielić influencerów ze względu na osiągane zasięgi.

Kim jest influencer?

Influencerem jest osoba, która prowadzi różnego rodzaju działania w Internecie i tworzy treści na platformy społecznościowe, dzięki czemu zyskuje popularność. Uznanie odbiorców influencerzy zdobywają dzięki specjalizacji w danym temacie, ale ich działanie nie ogranicza się wyłącznie do przekazywania wiedzy. Często koncentrują się na dostarczaniu inspiracji czy rozrywki. Słowem – tego, co ma wartość dla ich grupy docelowej. 

Sztuka wpływania na ludzi

Jak już powiedzieliśmy, influencerami mogą być blogerzy, vlogerzy, instagramerzy czy gamerzy. Sama działalność i dostarczanie treści w Internecie nie świadczy jednak o tym, że ktoś jest influencerem, bo – od ang. influence, tj. “wpływ” – konieczna jest w tym siła oddziaływania na decyzje i poglądy swoich fanów. Dzięki połączeniu autentyczności, świadomie budowanego wizerunku biznesowego oraz wiarygodności influencer może pochwalić się autorytetem wśród swoich odbiorców.

Największe oddziaływanie w najmłodszych grupach wiekowych

Jak się okazuje, influencerzy mają szczególnie duży wpływ na osoby w wieku 15-25 lat. Wśród różnorodnych przekazów reklamowych, influencer marketing wykazuje się największą skutecznością w tej grupie wiekowej (badania ARC Rynek i Opinia, Dentsu Aegis Network Polska, 2016). Ten wpływ cały czas rośnie. Przyczyn można upatrywać w tym, że influencerzy posiadają zbliżony styl życia, podobne zainteresowania, są bliscy, dostępni, swobodni, zachęcają fanów do uczestnictwa w ich działaniach i komunikują się ich językiem, przez co są autentyczni i wiarygodni.

Makro- i mikro-influencerzy

Influencerów możemy podzielić na dwie grupy pod kątem tego, jaki zasięg uzyskują ich działania. Podział kształtuje się następująco:

  • Makro-Influencerzy – to osoby, które posiadają od kilkudziesięciu tysięcy do kilkuset tysięcy obserwatorów. Ich content jest wysoko sprofesjonalizowany, często zatrudniają pracowników (moderatorów, fotografów, kamerzystów). Kampania influencer marketingu we współpracy z nimi najczęściej nastawiona jest na zwiększenie widoczności i rozpoznawalności marki.
  • Mikro-Influencerzy – posiadają od tysiąca do dziesięciu tysięcy obserwujących. Wyróżnia ich jednak większa autentyczność i wiarygodność, a ich działania często mają znacznie większy wskaźnik zaangażowania niż generowane przez Makro-Influencerów. Kampania influencer marketingu w tym przypadku daje duże szanse na bardzo precyzyjne dotarcie do grup docelowych.

Jakie korzyści daje influencer marketing? Przykłady

Dobrze poprowadzona kampania influencer marketing może dać rewelacyjne efekty, często przy kosztach niższych niż tradycyjne formy reklamy (prasa, telewizja, radio, outdoor). Co dokładnie możemy zyskać, korzystając z narzędzia, jakim jest influencer marketing?

Celne dotarcie do grupy docelowej

Budżet reklamowy możesz spożytkować na wiele sposobów, stosując kanały szerokie i wąskie. Gdy dysponujesz dużymi środkami, możesz pozwolić sobie na eksperymenty z różnymi formami reklamy. 

Jednak gdy budżet jest ograniczony, najlepiej wykorzystać go efektywnie, bez podejmowania ryzykownych działań. Influencer marketing pozwala na dotarcie z przekazem do precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej i to w formie, która daleka jest od nachalnej reklamy. Jakie możliwości stwarza influencer marketing? Przykłady: kampania influencer instagram marketing może obejmować np. recenzje, posty, stories czy reelsy tematyczne przekazane w pomysłowej, świeżej i oryginalnej formie.

Zyskanie zaufania do marki

Nie jest odkryciem, że zaufanie do tradycyjnych przekazów reklamowych nie jest imponująco duże. Jeśli zależy Ci na zbudowaniu zaufania i wiarygodności marki, współpraca z influencerem, który ma autorytet wśród swoich odbiorców, jest jednym z najlepszych sposobów. Zasada jest prosta: influencer, który cieszy się zaufaniem swoich fanów, wzbudzi także zaufanie do polecanych przez siebie produktów.

Wyróżnienie się spośród konkurencji

Współpraca z influencerem może przynieść również wiele dobrego, jeśli chodzi o odznaczenie się na tle konkurencji. Dzięki temu, że influencerzy często wychodzą z inicjatywą dotyczącą komunikacji polecanych przez siebie marek, współpraca z nimi może zaowocować oryginalnym i pomysłowym komunikatem.

Większa widoczność w Google

Influencer marketing może dać Ci także lepsze pozycje w Google, dzięki współpracy z influencerami prowadzącymi blogi. W ramach kampanii, której składnikiem będzie wpis sponsorowany, influencer może zamieścić w nim link do Twojej strony, co wpływa korzystnie na pozycjonowanie.

Jak wybrać influencera do współpracy?

Najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z osobą, która zna i używa Twoich produktów. W tej sytuacji to influencer najczęściej wychodzi z inicjatywą: kontaktuje się z marką i proponuje działania z obszaru influencer marketingu. 

Inną opcją jest poszukiwanie twórców, którzy najlepiej zrealizują cele marki. W pierwszej kolejności trzeba więc określić swoje oczekiwania: co współpraca z influencerem ma Ci dać. Zwiększenie świadomości marki, pozyskanie nowych klientów, uwiarygodnienie marki, zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów? Gdy już znasz odpowiedź, czas na research. Co warto wziąć pod uwagę, szukając influencera do współpracy?

  • czy content i styl komunikacji influencera współgra z wizerunkiem Twojej marki?
  • czy grupa docelowa, tj. fani danego twórcy, to Twoi potencjalni klienci?
  • czy treści, które tworzy influencer, wzbudzają zaangażowanie jego fanów (komentarze, lajki, udostępnienia)?

Istotna jest tu świadomość tego, że influencer, który ma zrealizować nasze cele, nie musi mieć setek tysięcy fanów. Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Często korzystniejsza jest współpraca z osobą, która mimo że nie ma gigantycznych zasięgów, potrafi zaangażować swoich fanów. Tak często działa influencer instagram marketing. Przykładem są konta o wysoko wyspecjalizowanej tematyce (np. literatura dziecięca, naturalna pielęgnacja włosów), które gromadzą kilkutysięczne, ale aktywne i żywo zainteresowane społeczności. Przekaz dotyczący Twojej marki na takim koncie może okazać się strzałem w dziesiątkę i przynieść wysokie zwroty z inwestycji we współpracę.

Jak nawiązać współpracę z influencerem?

Dróg kontaktu jest kilka. Po pierwsze możesz oczywiście skontaktować się z influencerem na własną rękę. Jednak im większe zasięgi osiąga dany twórca, tym mniejsze są szanse na odpowiedź z jego strony, ponieważ współpracą z nim zainteresowanych jest wiele marek. Twórcy o imponujących społecznościach, wysokim stopniu profesjonalizacji i dużej skali działania korzystają z pomocy agenta, który w ich imieniu zarządza współpracami i kontaktuje się z markami. Ostatnią – bardzo wygodną – formą kontaktu i współpracy jest skorzystanie z pomocy, jaką oferują agencje influencer marketing.

Agencja influencer marketing – dlaczego warto?

Jeśli zależy Ci na profesjonalnie prowadzonej kampanii, która przyniesie wymierne efekty, warto skorzystać z pomocy, jaką oferuje agencja influencer marketing. Współpracę z influencerem realizuje ona kompleksowo – od wyboru najbardziej odpowiedniego twórcy, poprzez opracowanie strategii, aż po obsługę i koordynację współpracy.

Co wyróżnia dobre agencje influencer marketing?

  • umiejętność znalezienia influencera idealnego dla realizacji celów biznesowych marki,
  • baza kontaktów oraz wiedza, także prawna, dotycząca współpracy z influencerami,
  • znajomość rynku i umiejętność adekwatnej wyceny działań influencer marketingu,
  • doświadczenie w tworzeniu i efektywnym wdrażaniu strategii marketingowych.

Influencer marketing może być niezwykle skutecznym działaniem, które przyniesie Twojej marce wiele korzyści. Jeśli chcesz, by tak było w Twoim przypadku, a nie masz doświadczenia we współpracy z influencerami, kontaktów i rozeznania w tej branży, powierz to zadanie doświadczonym specjalistom.

Dołącz do czytelników, którzy już otrzymują najlepsze marketingowe porady.

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.