Najlepsze narzędzia social media. Poznaj 16 aplikacji!

utworzone przez dais | 2022-04-22 | Social media

Jakie narzędzia ułatwiają pracę social media managera? Co przydaje się do tego, by ulepszyć profil na Facebooku czy Instagramie? Sprawdź, jakie są najlepsze narzędzia social media, które ułatwią Ci pracę i zaangażują Twoją społeczność. Monitoring trendów, tworzenie contentu, analiza i optymalizacja – w tych obszarach pomogą Ci prezentowane przez nas aplikacje. W większości są to darmowe narzędzia social media (w wersji podstawowej), których działanie można rozszerzyć, wykupując abonament.

Narzędzia social media marketing – komu się przydadzą?

To pytanie powinno brzmieć w zasadzie: czy możesz pozwolić sobie na niekorzystanie z nich? Krótko: nie. Każdemu, kto zajmuje się obsługą biznesowych profili w social mediach, niezależnie od tego czy prowadzi małą, średnią czy dużą firmę lub jest influencerem, potrzebne są narzędzia usprawniające komunikację, publikację contentu i realizację celów marketingowych.

Dzięki przedstawionym poniżej aplikacjom sprawnie wykonasz zadania, zdobędziesz niezbędne informacje i osiągniesz swoje cele. Skuteczność i efektywność – o to przecież chodzi w social media marketingu, a rozwój biznesu i pozyskanie nowych klientów to kierunek, w którym zmierza każdy marketer. Prezentowane narzędzia pomogą Ci w sprawnym podążaniu tą drogą. 

Większość z nich jest darmowa w wersji podstawowej, pozwalającej na efektywne ich wykorzystanie w pracy. Oczywiście jest możliwość wykupienia dostępu do wersji pełnej, z dodatkowymi funkcjonalnościami. Jest też kilka narzędzi zupełnie bezpłatnych oraz jedno płatne – każdy taki przypadek jest oznaczony w tekście. 

Tyle tytułem wstępu. A teraz – częstuj się! 🙂

Narzędzia do monitorowania social media

Zacznijmy od aplikacji, które pomogą Ci monitorować to, co w świecie social media piszczy. Dzięki nim będziesz na bieżąco z trendami i wyprzedzisz konkurencję. Dowiesz się także tego, co w czasie rzeczywistym mówi się o Twojej marce, dzięki czemu łatwo będziesz mógł wchodzić w interakcje z odbiorcami.

BuzzSumo

BuzzSumo to aplikacja, dzięki której nie zabraknie Ci pomysłów na content. Pokazuje ona, jakie treści są najpopularniejsze i najchętniej udostępniane w Twojej branży, wśród Twojej grupy docelowej. BuzzSumo pozwala nie tylko na przeglądanie publikowanego przez marki contentu pod względem tematów czy kategorii, ale także na dopasowanie influencera, który najlepiej zrealizuje cele marketingowe Twoich kampanii. Dzięki danym dostępnym w BuzzSumo doświadczeni marketerzy potrafią też wychwytywać wschodzące trendy i wykorzystywać je w swojej komunikacji przed konkurencją.

Brand24

Brakuje Ci narzędzia do monitorowania social media pod kątem tego, co mówi się o Twojej marce? Brand24 monitoruje nie tylko media społecznościowe, ale cały Internet w czasie rzeczywistym. Co istotne, daje ono możliwość obserwowania dyskusji zarówno wokół Twojej marki i jej produktów, jak i zdefiniowanych przez nas słów kluczowych. A to przekłada się  już na ogromne możliwości reakcji i włączania się do rozmowy, jaka toczy się np. na grupach na Facebooku, blogach czy forach internetowych. W ten sposób możesz na bieżąco dziękować za pozytywne opinie, rozwiewać wątpliwości, moderować dyskusje czy uspokajać emocje.

brand 24

Feedly

To przykład świetnego narzędzia do monitorowania social media i komfortowego przeglądania treści. Jak działa Feedly? Wyrosło ono z tzw. RSS, czyli oprogramowania umożliwiającego pobieranie treści z ulubionych serwisów na interesujące nas tematy.

Feedly służy właśnie do tego: szybkiego przeglądania treści na stronach, kanałach społecznościowych czy blogach (bez konieczności ich odwiedzania). Tylko tyle i aż tyle.  Dzięki temu możesz sprawdzić, czy pojawiły się jakieś nowe, ważne informacje, które warto wykorzystać marketingowo w komunikacji z klientami. A każdy, kto zajmuje się marketingiem, doskonale wie, że dostęp do świeżych informacji jest kluczem do sukcesu w komunikacji z klientami.

Narzędzia social media marketing – tworzenie treści

Content is King – jedno z przykazań marketingu mówiące o tym, że wartościowe treści przyciągają odbiorców – znajduje oczywiste zastosowanie w social mediach. I nie ma chyba gruntu bardziej podatnego na dzielenie się ze znajomymi atrakcyjnym contentem niż popularne serwisy społecznościowe. Stąd tworzenie atrakcyjnych treści powinno być jednym z priorytetów pracy social media managera. Sprawdź, jakie narzędzia pomogą Ci zdobywać zasięgi.

Tworzenie grafiki – Canva

Najsłynniejszej wśród marketerów aplikacji nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Do tworzenia grafiki używa jej każdy samowystarczalny social media manager. Stworzyć możesz w niej właściwie wszystko: od banerów, stories, video do wybranego przez nas kanału, po ebooki, prezentacje czy plakaty i ulotki.

Aby to zrobić, będziesz korzystać z bogatych bibliotek gotowych szablonów, które możesz dowolnie modyfikować, zdjęć, elementów grafiki, efektów animacji, fontów, muzyki itp. Warto dodać, że obsługa Canvy jest niezwykle intuicyjna i nie wymaga praktycznie żadnej znajomości projektowania graficznego. 

Darmowe narzędzia do obsługi social media – tworzenie stories

W tym zestawieniu proponujemy Ci trzy narzędzia, które pozwolą Ci zaangażować fanów poprzez formaty mikro contentowe takie jak Stories czy Reels.

Mojo

W tej aplikacji z łatwością przygotujesz Reels, Tiktoki a takie Stories na Instagrama i Facebooka. Możesz korzystać z wielu gotowych szablonów zaprojektowanych dla poszczególnych branż, a także z efektów tekstowych, naklejek i elementów grafiki.

mojo

Storyluxe

To aplikacja, która ma aż 700 gotowych szablonów ze zdjęciami i video, które możesz wykorzystać w Stories na Instagramie i Facebooku, a także na TikToku czy Snapchacie. Narzędzie oferuje także duży wybór fontów i dopasowania tła i jest w pełni darmowe.

Ninetales

Ostatnia z wymienionych tu aplikacji działa na podobnej zasadzie co dwie powyższe. Oferuje gotowe szablony wraz z pakietami graficznymi, naklejkami, ikonami, cytatami motywacyjnymi. Podobnie jak Storyluxe, to narzędzie jest w pełni darmowe.

Skracanie linków – Bitly

Bitly to przykład prostego narzędzia do obsługi social media, które nie tyle ułatwia pracę, ale sprawia, że udostępniane linki są krótsze, przez co wyglądają o wiele bardziej przyjaźnie i estetycznie. Oprócz możliwości skracania długich adresów URL, narzędzie to pozwala także na śledzenie i analizę popularności udostępnianych linków. 

Mini landing page – MyList.bio

MyList.bio to narzędzie, za pomocą którego utworzysz własną ministronę docelową z ważnymi linkami czy odnośnikami do kont w mediach społecznościowych i udostępnisz ją np. na Instagramie czy TikToku. MyList.bio udostępnia też statystyki odsłon.

Tworzenie video – Lumen5

Content video już od kilku lat zdobywa popularność. Płatne lub darmowe narzędzia social media do tworzenia filmów to w zasadzie must-have w pracy social media managera. Lumen5 to aplikacja, dzięki której szybko stworzysz proste materiały video. 

Ciekawą funkcjonalnością aplikacji jest możliwość zmiany linku w format video. Przyznać trzeba bowiem, że linki publikowane np. na Facebooku nie wyglądają zbyt atrakcyjnie. Dzięki Lumen5 adresy URL prowadzące np. do artykułów blogowych możesz łatwo zmienić w przyciągające uwagę video. Jak to działa? Po wgraniu linku aplikacja sama wybiera fragmenty tekstu, które prezentuje w formie klipów. Otrzymujesz gotową propozycję krótkiego filmu, którą możesz także samodzielnie edytować lub dodawać do niej własne pliki. Masz także możliwość nagrania własnego głosu.

Darmowe banki zdjęć  – Pexels, Unsplash, Pixabay

Każdy social media manager doskonale wie, że u podstaw sukcesu w komunikacji z odbiorcami, obok dobrego copy, leży dobrej jakości zdjęcie lub obraz. Mimo, że w Internecie jest wiele serwisów, które gromadzą płatne zdjęcia, bez problemu znajdziemy także te dostępne za darmo, które są przeznaczone do użytku komercyjnego. Pexels, Unsplash oraz Pixabay to serwisy, w których znajdziesz bogaty ich wybór. W ostatnim z wymienionych możesz także pobrać darmową muzykę oraz video. 

unsplash

Bank ikon – Noun Project

Noun Project jest odpowiednikiem banku zdjęć, ale gromadzącym ikony i proste symbole, dzięki którym łatwo możesz uprościć i uporządkować przekaz graficzny. Na stronie znajdziesz tysiące symboli i ikon, które możemy wykorzystać przy tworzeniu grafiki do social mediów.

Tworzenie infografik – Piktochart

Atrakcyjne i przejrzyste infografiki to jeden z potężnych narzędzi content marketingu, który ułatwia marce tworzenie treści o charakterze edukacyjnym. Za pomocą Piktochart możesz tworzyć wykresy i przedstawiać dane liczbowe w przystępnej i atrakcyjnej wizualnie formie. 

Narzędzia do analizy social media oraz optymalizacji

Na koniec – narzędzia social media, bez których tak naprawdę trudno będzie o zadowalające efekty w mediach społecznościowych. Marketing bez wiedzy o odbiorcach nie istnieje. I dotyczy to także wiedzy o tym, jakie działania w social mediach są skuteczne w kontekście założonych celów. Analiza grup docelowych i analiza prowadzonej komunikacji – to dwa obszary pozwalające na bieżąco oceniać, czy zmierzasz w dobrym kierunku i wdrażać zmiany, jeśli są potrzebne.

Facebook Audience Insights

To wewnętrzne narzędzie Facebooka, bez którego marketerzy nie wyobrażają sobie pracy. Facebook Audience Insights pozwala poznać preferencje, zainteresowania oraz zachowania Twoich odbiorców. Dzięki niemu dowiesz się kim dokładnie są osoby, które polubiły fanpage Twojej marki i jak wygląda ich aktywność w mediach społecznościowych. A im więcej wiesz o odbiorcach, tym bardziej dopasowane treści możesz do nich kierować.

Jednocześnie jest to narzędzie, które jest nieodzowne przy tworzeniu i zarządzaniu płatnymi kampaniami reklamowymi realizowanymi na Facebooku. Dzięki niemu zoptymalizujesz budżet przeznaczony na reklamę, tworząc ją tak, by docierała do rzeczywiście zainteresowanej grupy docelowej.

fb audience insights

Typeform

Typeform to przykład narzędzia do analizy social mediów, które umożliwia sprawne tworzenie prostych i atrakcyjnych wizualnie ankiet. Dzięki niemu na własną rękę możesz dowiedzieć się wiele na temat odbiorców. 

Jednak na przygotowaniu ankiety nie kończą się możliwości Typeform. Można wykorzystać go także jako narzędzie do tworzenia contentu, np. różnego rodzaju quizów, które pomogą Ci realizować cele edukacyjne czy rozrywkowe, a pośrednio pozyskać kontakty do zaangażowanych odbiorców.

typeform

Sotrender

Zestawienie zamyka Sotrender. To przykład zaawansowanego narzędzia do analizy social media, które nie jest darmowe w wersji podstawowej, jednak nie mogło zabraknąć go w tym zestawieniu. Warto wiedzieć jednak, że Sotrender oferuje 14-dniowy bezpłatny okres próbny, kiedy możemy przetestować działanie aplikacji.

Dlaczego Sotrender jest tak ważnym narzędziem w pracy social media managera? Przede wszystkim dlatego, że dostarcza bardzo zaawansowanych danych dotyczących zasięgu, zaangażowania, obsługi klienta oraz najbardziej aktywnych odbiorców. Dzięki niemu możesz także śledzić profile konkurencji i na tej podstawie optymalizować własną strategię. Oprócz tego aplikacja umożliwia szybkie tworzenie profesjonalnych raportów, co przydaje się szczególnie marketerom w agencjach reklamowych.

Narzędzia social media – podsumowanie

To już wszystkie narzędzia do zarządzania social media, które uważamy za wartościowe. Nie obawiaj się skorzystać z pomocy! Zwłaszcza że możliwości wykorzystania bezpłatnego działania poszczególnych aplikacji są naprawdę duże i mogą nie tylko usprawnić Twoją pracę, ale przede wszystkim przynieść wymierne efekty marketingowe. Sprawdzaj, testuj i wybierz to, co jest najbardziej przydatne, by rozwijać swój biznes! 

A na zakończenie jeszcze małą uwaga. Mimo że aplikacje usprawniają pracę, to szczególnie z narzędzi służących do analizy grup odbiorców warto korzystać już po zdobyciu pewnego doświadczenia. Zanim ich użyjesz, najpierw na samodzielnie poobserwuj mechanizmy funkcjonujące wśród użytkowników social mediów i wyciągaj wnioski. Wszak najskuteczniejszym narzędziem marketera jest zawsze jego własna inteligencja i spryt 🙂

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.