Jak prowadzić marketing kosmetyczny?

utworzone przez dais | 2023-02-27 | Biznes online, Marketing online

Internet stwarza ogromne możliwości promowania swojej działalności. Korzystamy z niego każdego dnia, wyszukując interesujących nas informacji i rozwiązań swoich problemów. Dlatego warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom użytkowników sieci i wykorzystać potencjał Internetu w reklamie salonu kosmetycznego. Jak skutecznie zareklamować swoje usługi? Jak pozyskać nowych klientów? Z jakich kanałów korzystać? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.

Reklama salonu kosmetycznego – od czego zacząć? 

Choć w dais obsługujemy wielu różnych klientów z branży beauty, współpracę zawsze zaczynamy od jednego: dokładnego poznania specyfiki firmy i konkurencji oraz precyzyjnego określenia grupy docelowej. Bez tego żaden marketing salonu kosmetycznego nie istnieje.

Na początku współpracy istotne jest zwrócenie uwagi na mocne strony i wyróżniki danej marki, dotychczasowe działania promocyjne prowadzone przez konkurencję oraz stworzenie person, czyli sylwetek idealnych klientów. 

Osobowość marki

Każda dobra strategia komunikacyjna powinna solidnie opierać się na osobowości marki (tzw. brand persona), czyli określeniu charakteru marki i wartości, jakie jej przyświecają. Można tu posłużyć się narzędziem, jakim są archetypy marki, czyli zakorzenione głęboko w nas przekonania i wzorce na temat pewnych postaci i sposoby reagowania na nie. Brzmi może nieco skomplikowanie, ale tak naprawdę każdy z nas rozpoznaje uniwersalny wzorzec mędrca, władcy czy bohatera. 

W branży beauty często stosuje się wspomniany archetyp mędrca, czyli eksperta (np. dr Irena Eris), troskliwego opiekuna (Babuszka Agafia, Nivea), niewinnego (Dove), magika (dobrze pasuje do salonów fryzjerskich), kochanka (Chanel, Loreal).

Specyfika branży i konkurencja

Na tym etapie należy przyjrzeć się temu, co odróżnia markę na polu konkurencji, a także dokładnie przeanalizować działania marketingowe, które konkurencja realizuje w przestrzeni online. Czym charakteryzuje się jej komunikacja w social mediach? Jakie kanały wykorzystuje? Na jakie frazy się pozycjonuje? Czy korzysta z Google Ads, a jeśli tak, to jakie formaty i kategorie reklam wykorzystuje? 

Rzetelna odpowiedź na te pytania pozwoli wyłonić najbardziej adekwatne i efektywne sposoby i kanały komunikacji z klientami.

Określenie grupy docelowej

W tym kroku kluczowe jest zrozumienie potrzeb i problemów, jakie mogą mieć klienci salonu kosmetycznego. Może być ich wiele: dążenie do poprawy urody, minimalizowanie kompleksów, potrzeba relaksu i odprężenia po trudnym tygodniu, dodanie sobie pewności siebie, potrzeba przyjemności, potrzeba etycznych wyborów, np. korzystania z produktów naturalnych, eko i wegańskich itp.

Ważna jest obserwacja grupy docelowej i zadawanie sobie pytań, kim są osoby ją tworzące, jakie wartości są im bliskie i w jaki sposób dbają o urodę na co dzień. Warto przyjrzeć się też ich zachowaniom konsumenckim – temu, w jaki sposób wyszukują informacji o produktach i usługach, jak je kupują, czy sugerują się opiniami innych użytkowników lub influencerek. Pomocnym narzędziem w określeniu grupy docelowej, tworzeniu strategii i dalszej komunikacji jest persona, czyli profil klienta, do którego będziemy kierować komunikat.

Na tej podstawie wymienionych wyżej danych budujemy strategię marketingu online, a proponowane rozwiązanie dopasowujemy do potrzeb i możliwości budżetowych firmy kosmetycznej. Tak, aby osiągnąć najlepsze możliwe efekty.

Marketing salonu kosmetycznego – jakie kanały wybrać?

Marketing w branży kosmetycznej może być prowadzony w różnych kanałach. Jak powiedzieliśmy wyżej, wiele zależy od specyfiki marki, działań konkurencji, grupy docelowej, a także od posiadanego budżetu. Poniżej przedstawiamy naszym zdaniem najskuteczniejsze kanały dotarcia i sposoby na marketing w usługach kosmetycznych.

Social media marketing gabinetu kosmetycznego

Aktywność w mediach społecznościowych to obowiązkowy punkt programu w przypadku marketingu salonu lub gabinetu kosmetycznego. Dlaczego warto? Badania pokazują, że:

  • popularność brandów urodowych w mediach społecznościowych jest ogromna
  • kreatywna przestrzeń do promocji własnych usług rozwija się niemalże z dnia na dzień
  • klienci branży beauty są skłonni do researchu i do samodzielnego tworzenia contentu  promującego markę.

Dziś pytanie nie brzmi więc, czy inwestować w social media marketing, tylko jakie kanały wybrać i jaką aktywność w nich prowadzić.

Jakie media społecznościowe wybrać?

Odpowiadając na to pytanie, marketing salonu kosmetycznego powinien być prowadzony tam, gdzie jest aktywna nasza grupa docelowa. W branży beauty pod uwagę wziąć trzeba Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i Pinterest, czyli wszystkie media, które w dużym stopniu opierają się na contencie wizualnym. Ten rodzaj contentu w największym bowiem stopniu przyciąga klientów brandów urodowych. 

Jeśli nasza usługa kierowana jest do młodszej grupy docelowej, tj. nastolatków oraz do osób w wieku wczesnej dorosłości, tj. do mniej więcej ok. 34. roku życia, szczególnie warto rozważyć prowadzenie komunikacji także na TikToku. Jest on platformą, która gromadzi dokładnie takich użytkowników, na jakich nam zależy, w przeważającej większości są to kobiety.

Aktywność marki beauty w social mediach

Jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych w komunikacji marki urodowej? Mamy tutaj w zasadzie nieograniczone możliwości w obszarze tworzenia contentu inspiracyjnego, edukacyjnego, a nawet rozrywkowego. Oto kilka naszych propozycji na treści, które przyciągną  ludzi do Twojej marki:

  • uczta estetyczna – twórz atrakcyjny wizualnie content, pokazujący oferowane zabiegi czy produkty w estetycznych aranżacjach, publikuj wysokiej jakości fotografie, grafiki i video, które zakomunikują odbiorcom to, że masz wyczucie smaku i dbasz o jakość na każdym etapie usługi. Unikaj zdjęć packshotowych, czyli pokazujących produkty na białym nijakim tle. Dbaj o to, by komunikacja marki była spójna wizualnie z jej osobowością.
  • metamorfozy przed/po – niezwykle wdzięczny format w marketingu branży kosmetycznej, który pozwoli na uwypuklenie archetypu magika. Pokazując, za zgodą klientek efekty strzyżenia, koloryzacji, zabiegu upiększającego, makijażu itp. dajesz znać, że one naprawdę działają. 
  • urodowe instruktaże – mogą to być proste tutoriale i treści edukacyjne, pokazujące sposoby na pielęgnację, użycie wybranych produktów, zabiegi lub przygotowanie do zabiegów krok po kroku. Istotne jest, by niosły one realną wartość dla użytkowniczek.
  • user generated content – aby wykorzystać gotowość klientów branży beauty do tworzenia własnego contentu, zachęć ich do pokazania produktu lub usługi, gdy z nich korzystają. Nie musi to być jeszcze influencer marketing, o czym niżej, ale po prostu zachęta do zabawy i dzielenia się doświadczeniem, którą można połączyć np. z akcją rozdania.
  • influencer marketing – o wsparcie w marketingu gabinetu kosmetycznego czy sklepu z kosmetykami możesz poprosić osobę, która w mediach społecznościowych zgromadziła względnie dużą i zaangażowaną społeczność. Współpraca z osobami, które mają kilkusettysięczne lub milionowe zasięgi, może być kosztowna, dlatego też warto rozejrzeć się za influencerami, które mają kilku- lub kilkunastotysięczną publiczność. Taka współpraca może przynieść również bardzo wysokie zwroty z inwestycji, o ile obserwatorzy influencera są aktywni, a ich profil pokrywa się z profilem Twojej grupy docelowej.

To kilka najważniejszych sposobów na marketing branży kosmetycznej w social mediach. Tworząc content do mediów społecznościowych, pamiętaj, by różnicować jego formaty. Publikuj grafiki, krótkie video, rolki, live’y, fotografie – z dobrze napisanym i zachęcającym do akcji copy.

Reklama płatna w mediach społecznościowych

Chcąc skutecznie wypromować markę w social mediach, trzeba liczyć się też z koniecznością zainwestowania w reklamę płatną, jaką oferuje każda z platform społecznościowych. Działania organiczne są bardzo ważne – to one dostarczają wartości użytkownikowi i niejako tworzą relację, jednak aby realizować cele biznesowe, tj. efektywnie sprzedawać swoje usługi czy produkty i generować założone zyski, są niewystarczające. 

Jakie są zalety reklamy salonu kosmetycznego lub sklepu z kosmetykami w mediach społecznościowych?

  • możliwość precyzyjnego targetowania na podstawie założeń własnych, grup użytkowników podobnych do osób, które miały już jakąkolwiek styczność z marką lub retargetingu
  • możliwość skorzystania z wielu formatów reklam, w tym formatów bardzo angażujących np. Top View na TikToku, czyli reklama, która wyświetla się użytkownikowi na pełnym ekranie zaraz po uruchomieniu przez niego aplikacji. 
  • wielość celów reklamowych, np. ruch, generowanie leadów czy inne określone konwersje, wysłanie wiadomości itp.
  • wygodny model rozliczeniowy: za wyświetlenie lub kliknięcie reklamy.

Publikując content organiczny oraz tworząc dobrze zoptymalizowane kampanie płatne w social mediach, korzystasz z efektu synergii, czyli tego, co może dać wzajemne wzmacnianie się tworzących pewną całość działań. A całość jest w przypadku marketingu zawsze czymś więcej niż prosta suma części.

Pozycjonowanie – świetny sposób na reklamę salonu kosmetycznego

Skutecznym sposobem marketingu w branży kosmetycznej – i to niezależnie od tego, czy działamy stacjonarnie jako salon lub gabinet kosmetyczny, czy online jako sklep z kosmetykami – jest pozycjonowanie. W pierwszym przypadku idealnym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne, w w drugim – pozycjonowanie na rynku ogólnopolskim. Oba zwiększają naszą widoczność w Google, a co za tym idzie – przekładają się na ruch na stronie lub w siedzibie i rosnącą liczbę transakcji.

Pozycjonowanie lokalne – dla fryzjerów, salonów kosmetycznych, spa i medycyny estetycznej

Gdy klienci mogą skorzystać z usługi stacjonarnie, niezwykle skutecznym i stosunkowo niedrogim sposobem na marketing jest lokalne SEO. To pozycjonowanie na frazy z uwzględnioną lokalizacją, miastem czy dzielnicą, np. fryzjer Częstochowa, spa Częstochowa, manicure Częstochowa. Rosnąca liczba wyszukiwań lokalnych pokazuje, że coraz częściej  w ten właśnie sposób szukamy w okolicy usług, których potrzebujemy. Zalety? Stosunkowo szybkie efekty pozycjonowania, które widać już po kilku tygodniach, a także –  w porównaniu z pozycjonowaniem na rynku ogólnopolskim – niewielki koszt usługi. Dla firm z branży beauty, które działają lokalnie, to strzał w dziesiątkę!

Pozycjonowanie ogólnopolskie – dla sklepów online oraz marek kosmetycznych o zasięgu krajowym

Jeśli prowadzisz sieć salonów kosmetycznych, fryzjerskich, spa, medycyny estetycznej itp. lub sklep online z produktami kosmetycznymi, pozycjonowanie na rynku ogólnopolskim to usługa skrojona dla Ciebie. Trzeba jednak mieć świadomość, że konkurencja jest tu znacznie większa, a więc osiągnięcie i utrzymanie wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania, będzie wyzwaniem długotrwałym. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym, wymagającym stałych nakładów. Jednak pozycja na pierwszej stronie może przynieść niezwykle satysfakcjonujące zwroty z inwestycji w reklamę.

Wizytówka Google Moja Firma

Obowiązkowym punktem programu jest także prawidłowa konfiguracja i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma, która wpływa na pozytywny wizerunek i wiarygodność marki. 

Do jej utworzenia wymagane jest jedynie konto Google, podanie danych firmy oraz pozytywne przejście procesu weryfikacyjnego. Posiadanie wizytówki wpływa korzystnie na możliwość znalezienia salonu lub gabinetu w Mapach Google, a także na widoczność firmy w wynikach wyszukiwania. 

Ponadto wizytówka to przestrzeń na zbieranie opinii o naszej firmie. A według badań Trustpilot z 2020 roku niemal 9 na 10 osób przed zakupem sprawdza w Internecie recenzje firmy lub produktu.  Zgodnie natomiast z badaniami Bright Local z 2020 roku internetowym recenzjom w takim stopniu jak osobistym poleceniom ufa aż 79% kupujących. To wystarczające powody, aby dbać o jakość świadczonych usług i – co równie ważne – o zachęcanie klientów do wystawiania pozytywnych opinii na ich temat.

Google Ads w marketingu kosmetycznym

Google Ads to narzędzie marketingu online, które można wykorzystać zarówno w branży usługowej, jak i  w sklepie prowadzącym sprzedaż produktów. I w obu przypadkach może przynieść wysokie zwroty z inwestycji w reklamę. 

Zastanawiasz się, czy reklama w wyszukiwarce i sieci reklamowej Google to dobry sposób na marketing w branży kosmetycznej? Jest wiele powodów, dla których warto zainwestować w tę formę reklamy internetowej:

  • elastyczność systemu reklamowego i wiele dostępnych formatów reklamy, które można dopasować do własnych celów biznesowych
  • możliwość dotarcia do osób przejawiających rzeczywiste zainteresowanie Twoimi usługami lub produktami
  • stosunkowo szybkie efekty kampanii, widoczne już po kilku tygodniach od uruchomienia kampanii
  • wysoki stopień kontroli nad budżetem reklamowym
  • możliwość pozyskania informacji o rynku oraz o branży
  • budowanie rozpoznawalności marki.

Dzięki reklamie w Google Ads szybko zwiększysz świadomość istnienia swojej marki: salonu kosmetycznego, fryzjerskiego, gabinetu spa czy też sklepu z kosmetykami, a także zbudujesz ruch na stronie i zyskasz nowych klientów.

Skuteczny marketing w branży kosmetycznej – Case Studies

Zobacz, jak do tej pory pomogliśmy firmom z branży kosmetycznej zwiększyć ich zyski. Poznaj przypadek Przypudruj i salonu medycyny estetycznej Majewska Beauty Maker.

Przypudruj: 86 transakcji w 2 tygodnie od uruchomienia sklepu

Na starcie naszej współpracy Przypudruj było nowym sklepem internetowym z akcesoriami do makijażu, w którym do tego czasu nie były prowadzone żadne działania marketingowe. Przeprowadziliśmy szczegółowy research branży i konkurencji oraz określiliśmy grupę docelową. Następnie wdrożyliśmy narzędzia analityczne. 

Mocnymi stronami marki były konkurencyjne ceny i duża atrakcyjność produktów oraz gorący pod względem sprzedażowym czas w roku (grudzień).

Rozpoczęliśmy od kampanii produktowych, a następnie na podstawie danych o ich efektywności planowaliśmy przygotować kampanie remarketingowe oraz tekstowe. Kampanie rozdzieliliśmy na grupy reklam pod względem kategorii produktowych, aby sprawdzić, która kategoria wygeneruje największą sprzedaż. Następnie wyłoniliśmy najskuteczniejszą kategorię i stworzyliśmy kolejną kampanię. Uruchomiliśmy także brandową kampanię tekstową, nakierowaną na rozpoznawalność i budowanie wizerunku marki, aby osoby powracające bez problemu odnajdywały sklep. 

Działania te zaowocowały 86 transakcjami w ciągu 14 dni od uruchomienia sklepu internetowego. Nasz klient na reklamę wydał 1176, 46 zł. Osiągnęliśmy zwrot z wydatków na reklamę na poziomie 556%.

Salon medycyny estetycznej

Celem współpracy z salonem medycyny estetycznej Majewska Beauty Maker, która działa na rynku niemieckim, był rozwój profilu na Instagramie. Wcześniej klientka korzystała z usług innej agencji, jednak nie była z nich zadowolona. 

Naszym zadaniem było zwiększenie atrakcyjności profilu, prowadzonego w języku angielskim i sporadycznie niemieckim, pozyskanie nowych zaangażowanych obserwatorów oraz przejrzysta i estetyczna komunikacja graficzna. 

Postawiliśmy na prostotę szaty graficznej składającej się z poszczególnych sektorów: realizacji w formie kolażu, realizacji w formie zdjęcia oraz infografik. Utworzyliśmy także content edukacyjny, którego celem było uświadamianie klientek w zakresie bezpieczeństwa zabiegów, zaleceń pozabiegowych, przeciwskazań itp. Cykle postów uzupełniały pojawiające się na profilu stories pokazujące efekty zabiegów, problemy, z jakimi zgłaszały się pacjentki, zasady poddawania się zabiegom itp. Od początku realizowaliśmy także kampanie Instagram Ads, które zgodnie z celem klientki, rozwijały profil oraz zwiększały liczbę zaangażowanych obserwatorów.

Efektem współpracy jest wzrost obserwatorów o 480%, wzrost zasięgu profilu o 740%, wzrost średniej liczby polubień pod postem o 285% i zwiększenie świadomości marki. W połączeniu z wysoką jakością świadczonych przez klientkę usług przekłada się to na dziesiątki zapytań w każdym miesiącu.

Reklama salonu kosmetycznego, która generuje sprzedaż  

Marketing mix w branży kosmetycznej nie istnieje już bez marketingu online.  Prowadzenie mediów społecznościowych, pozycjonowanie, wizytówka w Google oraz Google Ads to doskonale uzupełniające się elementy układanki, która wygeneruje sprzedaż w Twoim sklepie, salonie lub gabinecie kosmetycznym. 

Zaufaj naszemu doświadczeniu w marketingu branży kosmetycznej, znajomości skutecznych narzędzi i umiejętności tworzenia strategii, które sprzedają. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie najlepszą spersonalizowaną ofertę, dzięki której zrealizujesz cele biznesowe swojej marki kosmetycznej!

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.