Strategia social media – jak ją przygotować?

utworzone przez dais | 2022-06-06 | Marketing online, Social media

Sukces w mediach społecznościowych nie przyjdzie sam. Mogą osiągnąć go marki, które mają pomysł na siebie i działają według dobrze opracowanego planu. Jest nim właśnie strategia social media. Jeśli przygotujesz ją rzetelnie, posłuży Ci przez wiele lat. Podpowiadamy, jak to zrobić krok po kroku. A na końcu artykułu mamy dla Ciebie niespodziankę! Karty pracy, które przeprowadzą Cię przez cały proces.

Czym jest strategia marketingowa w social media?

Najprościej mówiąc: strategia social media marketing to mapa, dzięki której wiesz, jak osiągnąć swoje cele biznesowe w mediach społecznościowych. Określa cel, kierunek i sposób Twojego działania. Jest punktem odniesienia, gdy brakuje Ci pomysłów na content lub gdy chcesz przeanalizować wyniki działania. Mając dobrze opracowaną strategię, unikasz błądzenia i utraty motywacji.

Dla kontrastu, zróbmy małe ćwiczenie wyobraźni. Prowadzisz niewielką markę modową i sprzedajesz produkty w sklepie online. Idąc za ciosem, zakładasz fanpage na Facebooku. Na początku z zapałem publikujesz zdjęcia produktów i… czekasz na reakcje. Po początkowym przyroście fanów (umówmy się, znajomych…), widzisz, że zaangażowanie na prowadzonym fanpage’u jest minimalne. Odbiorcy nie wchodzą w interakcje, a włożony wysiłek nie przekłada się ani na wzrost sprzedaży ani na rozpoznawalność marki. Szybko tracisz motywację i pomysły.

Co mogłoby się stać, gdyby Twoje działanie opierało się o strategię? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

strategia social media pdf (bonus)

Po co mi właściwie strategia komunikacji w social media?

Czy nie mogę po prostu wrzucać tego, co aktualnie wydaje mi się ważne i ciekawe? – chciałoby się dopowiedzieć? Otóż nie. Tak jak do prowadzenia firmy potrzebujesz dobrego biznesplanu, tak do osiągania celów biznesowych za pośrednictwem mediów społecznościowych, potrzebna Ci strategia komunikacji w social media. 

W odniesieniu do metafory mapy z początku tekstu, zastanów się: czy wybierając się w podróż w nieznane, będziesz błądzić po omacku, “na wyczucie” czy raczej wolisz skorzystać z dobrego planu terenu, który poprowadzi Cię prosto do celu? No właśnie…

Dobra strategia marketingowa w social media nie tylko pokazuje Ci drogę, ale także wspiera Cię, gdy czujesz, że Twoje pomysły na treści się wyczerpały. Daje Ci poczucie bezpieczeństwa, dzięki niej, wiesz, co i jak publikować. Nie tracisz czasu na poszukiwanie inspiracji czy przeglądanie tego, co robi konkurencja. Wiesz także doskonale, kto jest odbiorcą Twoich treści i czego potrzebuje. I choć strategia może ewoluować  – w zależności od tego, w jakim momencie obecnie marka się znajduje, jak zmieniają się trendy i jakie efekty przynoszą bieżące działania – jej trzon prowadzi Cię w kierunku realizacji Twoich celów.

Strategia social media – jak ją stworzyć? Zaczynamy!

Na wstępie warto zaznaczyć, że strategia marketingowa w social media powinna być powiązana z działaniami marki w innych kanałach komunikacji, czyli tym, co marka pokazuje na swojej stronie www, w sklepie online, reklamach płatnych, newsletterze itd. Tylko wówczas możliwe będzie budowanie spójnego wizerunku firmy.

strategia social media pdf (bonus)

Określ cel działania w social mediach

Od czego w takim razie zacząć tworzenie planu, jakim jest strategia social media marketing? Kluczowe jest zadanie sobie pytania: jaki jest cel biznesowy aktywności marki w kanałach społecznościowych? To od niego zależą środki, z jakich będziesz korzystać.

Przykładowa strategia social media dla wspomnianej marki modowej mogłaby mieć takie cele:

  • zbudowanie relacji z potencjalnymi klientkami
  • stworzenie wokół marki zaangażowanej społeczności
  • zdobycie rozpoznawalności i świadomości marki
  • wzrost sprzedaży produktów.

Już na tym etapie widać dokładnie, że wspomniane wcześniej publikowanie zdjęć produktów może w sposób nieznaczny wesprzeć jedynie ostatnie dwa wymienione oczekiwania.

Jeszcze mała adnotacja dotycząca tego punktu: bądź realistą. Media społecznościowe to ogromne możliwości, ale też ograniczenia, wynikające np. z dużej konkurencji czy krótkiego czasu skupienia uwagi użytkowników itp. Dlatego dopasowując wskaźniki do celów (o czym niżej), definiuj je realnie, nie idealnie. Dzięki temu Twoja motywacja do działania w social mediach nie spadnie, a Ty krok po kroku będziesz zmierzać w stronę swoich celów, jakie określa strategia obecności w social media.

Aktualna sytuacja marki: mocne strony

W tym obszarze warto przyjrzeć się dwóm aspektom: funkcjonowaniu marki oraz jej dotychczasowej działalności w mediach społecznościowych. Zacznij od zidentyfikowania mocnych stron swojej firmy. Przeanalizuj to, co klienci w niej cenią i jakie jest Twoje USP (ang. unique selling point), czyli cecha charakterystyczna marki. To może być wyjątkowo pomocna i życzliwa obsługa klienta, szybki czas dostawy, rodzima produkcja, estetyka produktów, interesujący proces ich powstawania. Pomocne będą rozmowy z pracownikami obsługi klienta lub bezpośrednio z klientami (może być także w formie ankiet). 

Drugim krokiem będzie identyfikacja mocnych stron w obszarze komunikacji social media. Może wyróżnia Cię szybki czas odpowiedzi na pytania lub przyciągające uwagę zdjęcia? Warto sprawdzić też statystyki postów. Jakie typy treści wzbudzały największe zaangażowanie, co odbiorcy chętnie komentują, a co udostępniają? 

Mocne strony w obszarze marki i komunikacji to Twój potencjał, który jest bazą do dalszych działań. 

Aktualna sytuacja marki: słabe strony

A co ze słabymi stronami? Każda firma je ma, nie oszukujmy się… Dobra wiadomość jest taka, że czym szybciej je rozpoznasz, tym szybciej je naprawisz. A to ma znaczenie nie tylko dla opracowania dokumentu, jakim jest strategia social media i skutecznego social media marketingu, ale także dla dobrego całościowego funkcjonowania firmy. 

Może w obszarze marki słabym punktem jest mało transparentna treść na stronie internetowej? Brak produktu odpowiadającego potrzebie? Nieczytelna misja? Dobrym testem będzie poproszenie 2-3 postronnych osób, by weszły na chwilę na Twoją stronę internetową i znalazły na niej konkretną informację na zadany temat (np. dot. produktu, usługi, wartości marki). Po kilku chwilach zapytaj je, co było dla nich wyzwaniem.

Analogiczny audyt możesz przeprowadzić też w odniesieniu kanału Twojej marki w mediach społecznościowych. Daj kilku nieznającym marki osobom kilka chwil, np. 5-7 minut, by przejrzały zawartość profilu. A następnie zapytaj, czego na temat marki się dowiedziały. Czy to jest to, co chcesz komunikować swoim klientom? 

Dodatkowo, oczywiście, warto też zajrzeć do statystyki postów i zidentyfikować słabe ogniwa – cechy, które mogą być przyczyną tego, że dana treść nie wzbudza pożądanego zainteresowania.

Strategia komunikacji w social media – krok po kroku

W momencie, gdy mamy zidentyfikowany stan wyjściowy i określone cele biznesowe, możemy wejść głębiej w proces przygotowania strategii. Oto kolejne kroki do wykonania.

strategia social media pdf (bonus)

Analiza grup docelowych

Dobra strategia social media opiera się na dokładnej analizie grup docelowych. Jeśli masz gotową strategię marki, będzie Ci łatwiej, bo wiesz dokładnie, kto jest Twoim klientem, a pojęcie persony z pewnością jest Ci bliskie. Jeśli takiej strategii nie masz, trzeba będzie odrobić zadanie domowe 🙂 

Zacznij od sprawdzenia, kto odwiedza Twoją stronę internetową i social media. Przejrzyj dostępne Ci statystyki i dane. Porozmawiaj z pracownikami obsługi klienta, zapytaj ich o to, kim są osoby, które kontaktują się z Twoją marką. Przejrzyj raporty na temat klientów w branży, w jakiej działasz. 

W mediach społecznościowych możesz nawet na chwilę zabawić się w stalkera 😉 Wejdź na profile osób, które reagują na publikowane przez Ciebie treści, zobacz informacje na ich temat, to, co sami publikują i udostępniają na swoich feedach, pooglądaj zdjęcia. 

Po tak wnikliwym researchu z pewnością wyłonią się w Twojej głowie różne typy klientów. To jednak nie wszystko – wyobraź sobie także swojego idealnego klienta.

Tworzenie person

A teraz weź na warsztat swojego idealnego klienta i 2-3 najliczniej reprezentowane grupy dotychczasowych klientów. Z każdej z nich stworzymy tzw. persony. Przyjrzyj się poszczególnym personom pod kątem:

  • demograficznym  – jaka jest jej płeć, wiek, miejsce zamieszkania, zawód, status materialny?
  • psychograficznym – jaki ma charakter, poglądy, aspiracje, zainteresowania? 
  • behawioralnym, czyli dotyczącym zachowań w sieci – jakie są jej zachowania zakupowe, w jakich kanałach społecznościowych jest aktywna?

Zapisz odpowiedzi na pytania. Możesz nawet nadać im imiona, wyciąć z gazety zdjęcia, które najlepiej przedstawiają lub samodzielnie naszkicować poszczególne persony. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zwracać się do nich w social mediach. 

A teraz najważniejsze. Zastanów się, jakie problemy i potrzeby mogą mieć persony. To nie jest łatwe zadanie, każda persona może się w tym obszarze różnić od pozostałych. Pomocna może być lektura dyskusji na grupach tematycznych, forach branżowych lub skorzystanie z narzędzi zbierających tzw. insighty konsumenckie, czyli informacje na temat motywacji klientów do zakupu. 

Odpowiedzią na problemy i potrzeby klientów powinny być Twoje produkty, a także w pewnym stopniu – publikowane przez Ciebie w mediach społecznościowych treści.

Osobowość marki

Cytując Pawła Tkaczyka: osobowość marki to odbicie persony, dla jakiej ją tworzysz. Osobowość pozwala Twojej marce się wyróżnić i dopasować do potrzeb klienta. A jej naturalną konsekwencją jest stworzenie tzw. tone of voice, czyli wyjątkowego stylu komunikacji i narracji, jaki wyróżnia markę spośród innych. 

Oczywiście, aspekty takie jak osobowość marki i tone of voice to sposób na budowanie relacji z odbiorcami, a więc je także powinna obejmować strategia social media. Przykład?

Wspomniana marka modowa. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że przyjęła osobowość przyjaciółki, która zna się na modzie i można jej zaufać w kwestiach związanych z wyglądem. W komunikacji z dwudziestolatkami podkreśli ona w lekki i wesoły sposób imprezowy styl sukienek lub możliwość zabawy modą, a w komunikacji z matkami małych dzieci – pragmatycznie, lecz z humorem położy nacisk na wygodę estetykę i funkcjonalność, jak np., możliwość karmienia piersią itp.

Analiza konkurencji

Konkurencja nie śpi… także w mediach społecznościowych 🙂 Rzetelna strategia marketingowa w social media powinna uwzględniać jej działania, co nie jest jednoznaczne z naśladownictwem. Chodzi raczej o rozeznanie przestrzeni do inspiracji, zagospodarowania i wyróżnienia się.

Aby to zrobić, wybierz 3 konkurencyjne firmy o różnym stopniu rozwoju aktywnie działające w mediach społecznościowych. Ważne, by były to firmy rzeczywiście konkurencyjne. Co to oznacza? Przykładowa strategia social media marki modowej powinna uwzględnić inne polskie marki odzieżowe o różnym zasięgu (niech będzie to jedna marka o szerokiej rozpoznawalności, jedna niszowa i jedna pośrednia). Konkurencją nie będą dla niej tzw. sieciówki czy marki o zasięgu globalnym.

Zobacz, co sprawdza się w ich komunikacji i co mogłoby być tzw. dobrą praktyką także u Ciebie. Może jesteś w stanie znaleźć na to własny pomysł? Zidentyfikuj to też, czego w komunikacji konkurentów brakuje. To może być Twoja nisza.

Kanały komunikacji i częstotliwość

Wiedząc gdzie są Twoi klienci, wiesz też, gdzie aktywna ma być Twoja marka. Nie warto tracić czasu i energii na obecność we wszystkich kanałach społecznościowych. Prowadzenie wartościowego dla odbiorców i aktywnego profilu wymaga zaangażowania (i to większego niż może się wydawać laikom, dla których social media marketing to “siedzenie na Facebooku” :)). Gdy jesteś “wszędzie, w momencie gdy zabraknie Ci zasobów  – możesz sobie zaszkodzić. Mało aktywne lub prowadzone “mechanicznie” konta negatywnie wpływają na wizerunek marki.

W przypadku naszej marki modowej najlepiej sprawdzi się Instagram. Można rozważać także obecność na Facebooku czy Tik Toku (jeśli jedną z person jest nastolatka/młoda kobieta).

Ustal także częstotliwość publikacji. Miej w tym przypadku na uwadze fakt, że nie tyle chodzi o określoną ilość postów, ile o regularność ich publikacji. Jeśli masz zasoby na 6 postów miesięcznie, to ok, jeśli na 12 – to także w porządku. Ważne, by trzymać się tego planu i być systematycznym.

Linie tematyczne

Czym są linie tematyczne, inaczej nazywane komunikacyjnymi? To po prostu ramy i tematy, wokół których marki tworzą cykliczny content. Dla Ciebie są dużym ułatwieniem w pracy, odbiorcom zaś dają poczucie uporządkowania treści i jej różnorodności. A najwierniejsi obserwatorzy przyzwyczajają się do poszczególnych cykli tematycznych i śledzą regularnie publikowane przez Ciebie zagadnienia.

Ile linii warto przygotować? Tu także nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo ta liczba wynika z celów określonych w strategii i analizy mocnych stron. Nie ma sensu tworzyć cykli na siłę, gdy content nie realizuje celu i nie wypływa naturalnie z zasobów marki. Bo znowu: ważniejsz jest rzeczywista cykliczność i regularność. Przyjąć możemy jednak, że w większości przypadków optymalną liczbą jest 3-5 cykli tematycznych. 

Jakie typy linii mogą pojawić się na profilu? 

  • edukacyjne – dające odbiorcy wartość w postaci praktycznych porad, dawki wiedzy
  • inspirujące do zmiany na lepsze,
  • zakulisowe – czyli pokazujące markę od kuchni, jej zespół, proces powstawania produktu lub usługi,
  • pokazujące klientów i produkty w ich użyciu,
  • sprzedażowe – w sposób nienachalny prezentujące produkty lub usługi, informujące o promocjach,
  • rozrywkowe – czyli lekkie, humorystyczne treści.

Biorąc pod uwagę cele biznesowe, przykładowa strategia social media naszej marki modowej mogłaby więc obejmować linie takie jak:

  • inspiracyjne – stylizacje, zabawa modą, 3 sposoby na to, z czym łączyć dany produkt itp.
  • zakulisowe – prezentujące zespół, proces projektowania i szycia, tkaniny wybrane do nowej kolekcji itp.
  • edukacyjne – porady dot. tego, jak dobrać ubiór do figury, jak dbać o ubrania itp.
  • sprzedażowe – informacje o nowościach, wyprzedaże, można połączyć to z contentem prezentującym klientki w stylizacjach.

Plan działania i monitorowanie efektów

Każda strategia obecności w social mediach powinna uwzględniać harmonogram działań (w tym także budżet – jeśli zdecydujesz się na reklamę płatną) oraz mieć określone kluczowe wskaźniki efektywności (tzw. KPI – ang. key performance indicator) w kontekście celów biznesowych. 

KPI w mediach społecznościowych to najczęściej: zasięg, współczynnik liczby odbiorców, zaangażowanie (polubienia, komentarze, udostępnienia), współczynnik klikalności czy konwersja (czyli określone oczekiwane przez markę działanie wykonane przez użytkownika). 

W tym aspekcie warto przyjąć realistyczne założenia i monitorować na bieżąco, na ile podejmowane przez nas działania przybliżają nas do realizacji założonych celów biznesowych. A gdy nie przybliżają? Dobra strategia komunikacji w social media jest elastyczna i otwarta na kreatywne modyfikacje. 

Strategia komunikacji w social media – przygotuj samodzielnie lub powierz specjalistom

Jak już teraz widzisz, strategia social media wymaga sporo pracy i wzięcia pod uwagę wielu elementów. Jeśli nie masz na to czasu lub pewności, że zrobisz to dobrze, powierz to zadanie sprawdzonej agencji social media. Zespół Dais ma doświadczenie w przygotowaniu i wdrażaniu skutecznych strategii obecności w social media. Skorzystaj z naszych usług, jeśli chcesz czerpać pozytywne efekty z obecności marki w mediach społecznościowych!

Strategia social media – pdf z kartami pracy dla Ciebie

Stworzenie strategii od podstaw nie jest wcale prostym zadaniem. Postanowiliśmy Ci je ułatwić – mamy dla Ciebie prezent w postaci kart pracy strategia social media pdf. Znajdziesz w nich najważniejsze pytania, które trzeba sobie zadać, przygotowując strategię. Podczas pracy z kartami korzystaj z tego artykułu.

Chcesz wejść na biznesowe podium?

Zróbmy to razem! Nasi eksperci przygotują dopasowaną strategię i zwiększą Twoją sprzedaż.