Jak stworzyć grupę na Facebooku?

utworzone przez | 2021-07-13 | Social media

Grupy na Facebooku od jakiegoś czasu rosną w siłę – nic dziwnego, ponieważ przypominają swoim wyglądem i zastosowaniem dawne, klasyczne fora dyskusyjne. Są miejscem, w którym zbiera się kilkadziesiąt, kilkaset, a czasem kilkadziesiąt, czy kilkaset tysięcy osób! Liczby pokazują, że grupy mają duży, a nawet olbrzymi potencjał.  Zaletą grup jest różnorodność – każdy znajdzie społeczność dla siebie. Grupę na Facebooku może mieć każdy, jednak aby dotrzeć z nią do szerszego społeczeństwa należy wiedzieć jak ją promować i przede wszystkim założyć 😊 Grupy na FB zrzeszają ludzi i są formą wspomnianego już – nowego rodzaju fora internetowego, w którym można poruszać wszelkie tematy. Służą nie tylko do zdobywania wiedzy na jakiś temat, czy do dyskusji, ale również do promocji firmy. Posiadając grupę na Facebooku, możemy na przykład zrzeszać ludzi, którzy użyli naszego produktu i chcą się podzielić efektami. Będąc trenerem możemy zebrać grupę zaangażowanych trenujących oraz osób, które dopiero chcą zacząć i potrzebują porady specjalisty. Te przykłady to tylko kropla w morzu pomysłów do jakich można wykorzystać grupę facebookową.

Jak założyć grupę na fb – skrót

Aby założyć grupę na Facebooku zaloguj się na swoje konto na Facebooku. Wybierz ikonkę „+” w prawym górnym rogu ekranu. Następnie kliknij „Grupa”.  Po lewej stronie ekranu wprowadź nazwę grupy i wybierz ustawienia prywatności. Opcjonalnie możesz już na tym etapie zaprosić swoich znajomych. Po wprowadzeniu danych kliknij „Utwórz” znajdujące się w lewym dolnym rogu. Gotowe!

Jak zrobić grupę na fb?  Krok po kroku


1. Tworzenie grupy na Facebooku zacznij od zalogowania się na swoje konto. Bez profilu niestety nie będziesz mieć możliwości utworzenia grupy. Jeśli nie masz swojego konta na Facebooku, rozpocznij od założenia profilu. Wystarczy, że wejdziesz na stronę facebook.com i zarejestrujesz się.

2. Po zalogowaniu się na profil ujrzysz menu w prawym górnym rogu Facebooku. Powinno się tam znaleźć również Twoje imię, a obok niego plusik „+”.  Gdy go namierzysz – kliknij.

3. Po kliknięciu w plusika rozwinie Ci się menu, „Utwórz”, w którym możesz udostępnić post w aktualnościach, utworzyć relację, dodać wydarzenie, utworzyć stronę, zareklamować swoją firmę, zorganizować wydarzenie, dodać ogłoszenie w marketplace, założyć zbiórkę pieniędzy i oczywiście utworzyć grupę. To utworzenie grupy interesuje nas w tym momencie, lecz zapamiętaj ten przycisk, z jego poziomu można wykonać wiele czynności Facebookowych. Teraz kliknij „Grupa”.

4.   W kolejnym etapie pokaże Ci się pasek po lewej stronie monitora. Wprowadzisz tam pierwsze dane, które będą się wiązały z nazwą Twojej grupy i jej widocznością. W polu „nazwa grupy” wprowadź nazwę z jaką chcesz utożsamiać swoją grupę.
Powinna nawiązywać do tego co inni znajdą na Twojej grupie. Nazwę grupy na Facebooku da się zmienić.

5. Niżej znajduje się pole „wybierz ustawienia prywatności”. To oznacza, że możesz teraz zdecydować, czy Twoja grupa ma być publiczna, czy prywatna.

  • Publiczna oznacza, że każdy użytkownik Facebooka będzie mógł zobaczyć członków Twojej grupy oraz przejrzeć posty.
  • Prywatna – tylko członkowie twojej grupy będą mogli przeglądać posty i sprawdzić jej członków.

5. Ostatnim polem do wypełnienia przed utworzeniem grupy jest zaproszenie znajomych. Ta rubryka jest nieobowiązkowa i nie musisz jej wypełniać, jednak jeśli chcesz, aby było CI raźniej już na starcie możesz zaprosić swoich znajomych do grupy.

6. Gdy upewnisz się, że wszystkie pola zostały przez Ciebie odpowiednio wypełnione – kliknij niebieski przycisk  „Utwórz” w lewym dolnym rogu.

Gratulacje! Twoja grupa jest założona! Teraz czas na uzupełnianie.

Jak zrobić grupę na FB?

Założenie grupy to jedno! Teraz czas na jej skompletowanie!  
Po lewej stronie  masz do dyspozycji panel zarządzania grupą, który teraz omówię.

  • Asystent administratora – to Twoja „prawa ręka”, która może za Ciebie automatycznie sprawdzać posty. To ułatwienie, które w przypadku jednego moderatora może przyspieszyć proces sprawdzania postów. Automatyczny asystent grupy odrzuci posty: uznawane za spam, dodane z fałszywych kont, naruszające zasady grupy, z wulgaryzmami itp. Masz do wyboru jeszcze kilka opcji. Wystarczy, że je skonfigurujesz.
  • Oczekujące posty –  w tej sekcji możesz zatwierdzać lub odrzucać posty, które są dodawane przez użytkowników.
  • Zaplanowane posty – jeśli przygotujesz wcześniej post lub kilka postów na zapas z pomocą planowania możesz sprawić, że dodadzą się same w dniu i godzinie, o której tylko zechcesz. Dzięki temu nie musisz cały czas być przed monitorem.
  • Dziennik aktywności – w dzienniku aktywności możesz sprawdzić działania poszczególnych członków lub administratorów.
  • Reguły grupy – twoja grupa może mieć utworzone reguły. Możesz sporządzić aż 10 reguł dzięki, którym unikniesz na przykład konfliktów między członkami.
  • Materiały zgłoszone przez członków grupy – w tym miejscu będziesz mógł przeglądać materiały, które zostały zgłoszone przez innych członków.
  • Alerty Moderacji – w tym miejscu zobaczysz posty lub komentarze, które mają aktywowany alert moderacji. Np. jeśli ktoś użyje konkretnej frazy, którą ustalisz, będziesz mógł zobaczyć to właśnie w tym miejscu. To przydatne narzędzie, które przyda się na pewno przy większych grupach, w których sami już nie jesteśmy w stanie wszystkiego kontrolować.
  • Jakość grupy – w tym miejscu sprawdzisz, czy materiały zamieszczane na Twojej grupie nie naruszają zasad Facebooka.
  • Ustawienia –  tej sekcji poświęcę osobny punkt, poniżej.

Ustawienia grupy

Po kliknięciu „ustawienia” możemy dodać szczegółowe informacje naszej grupy.

Konfiguracja grupy

  • Nazwa i opis – tutaj dodasz krótki opis swojej grupy, a także zmienisz jej nazwę.
  • Prywatność – ten temat poruszałam przy zakładaniu grupy.
  • Ukryj grupę – jeśli włączysz tę opcję, tylko członkowie będą mogli znaleźć grupę.
  • Lokalizacja – Twoja grupa może mieć określoną lokalizację, np. państwo, województwo, miejscowość.
  • Znaczniki – pomagają sprecyzować tematykę i odnalezienie.

Dostosowywanie grupy

  • Adres strony – możesz go zmienić do momentu, gdy Twoja grupa nie będzie przekraczała 5tys. członków.
  • Kolor grupy – ten kolor będzie się wyświetlał np. na przyciskach.
  • Odznaki – tutaj możesz wybrać jakie odznaki mogą pojawiać się na grupie.
  • Przynależność grupy –  możesz ustawić przynależność do grupy konkretnej osoby lub organizacji, która będzie widoczna na zdjęciu w tle grupy.

Nie będę wymieniać wszystkich możliwości ustawień jednak pamiętaj, aby wszystko uzupełnić! To ułatwi życie w grupie Tobie i twoim odbiorcom.

Jak zmienić tło grupy?

Na początku przywita Cię „facebookowe tło” jednak możesz je zmienić klikając w prawym dolnym rogu tła „edytuj”. Jeśli nie wiesz jak dobrać idealny rozmiar tła zapraszam Cię TUTAJ. W tym miejscu dowiesz się jaki rozmiar będzie odpowiedni by nie ucięło Ci żadnego ważnego elementu. 

Czym różni się fanpage od grupy?

Fanpage to miejsce, w którym podobnie jak na grupie można dodawać posty. Jednak na fanpage to Ty lub Twoi wspólnicy je dodajecie.  Za pomocą fanpage możesz reklamować swoje produkty, usługi i docierać do odbiorców za pomocą remarketingu. Na fanpage masz także dostęp do statystyk na temat grupy odbiorców, liczby polubień i komentarzy. Fanpage posłuży Twojej firmie jako wizytówka, możliwość sprzedaży i do zdobywania nowych odbiorców Twojej marki.

Z kolei na grupie liczą się LUDZIE i SPOŁECZNOŚĆ, którą budują. Na grupie to inni mogą dodawać swoje posty, dzielić się spostrzeżeniami. Posty możesz co prawda wstawiać na swój prywatny profil, ale! Facebook przez ostatnie lata docenia bardziej profile firm i ich posty, niż posty pojedynczych jednostek, w przeciwieństwie do tego co było kiedyś. To grupy na Facebooku są teraz „dla ludzi” i to na nich możemy dzielić się doświadczeniami i przepisami, debatować na rozmaite tematy, dodawać zdjęcia z wakacji, z treningów i tak dalej…

Jak rozwinąć grupę na facebooku?

Powiedziałam już jak założyć grupę na facebooku, jak ją skonfigurować i czym ona właściwie różni się od fanapage. Czas na tajniki rozwoju grupy.

Pewnie Cię to nie zdziwi, ale nie wystarczy założyć grupę i już. By zdobyć społeczność trzeba się zaangażować i poświęcić jej trochę uwagi.

Pamiętaj o regularności i ustal swój harmonogram publikacji. Przemyśl dokładnie jakie treści chcesz wrzucać i skup się na moderacji.

Na pewno zależy Ci na aktywności twoich użytkowników, dlatego konwersuj z nimi, pytaj o zdanie, zwracaj się bezpośrednio do nich. Niech wiedzą, że mogą z kimś „porozmawiać” na dany temat, a może dzięki temu dołączą się inni do rozmowy.

Grupa musi być przede wszystkim przyjazna dla Twoich u odbiorców, aby zostali w niej jak najdłużej. Może się zdarzać tak, że ktoś opuści grupę, jednak nie przejmuj się tym za bardzo! Każdy ma do tego prawo, dbaj cały czas o to by do Twojej grupy przybywali nowy użytkownicy. Czas poświęcany grupie odgrywa tutaj ważną rolę.

Delegowanie – to ważne dla Ciebie hasło w przypadku rozrostu grupy. Gdy wszystko idzie zgodnie z planem, a do twojej grupy dołącza coraz więcej osób – może nadejść chwila, w której sam sobie nie poradzisz. Warto wtedy pomyśleć o zatrudnieniu nowego administratora.   

Jak wypromować grupę na FB?  

Dobra nazwa to KLUCZ do serc odbiorców. Musi nawiązywać do tematyki grupy w jasny sposób, lecz szczypta kreatywności też się przyda! Nie omijaj jej! To tak jak dodanie szczypty soli do ciasta 😉 Kreatywność, tak jak sól podbije walory Twojej grupy!

Warto również utworzyć post powitalny, w którym przywitasz się z członkami i zachęcisz także ich do napisania kilku zdań o sobie. Na grupach ważna jest także aktywność, z czym możesz mieć problem na początku. Nie przejmuj się jeśli dopiero zaczynasz, jak to mówią w grupie siła. Im będzie Was więcej tym łatwiej o aktywność. Jednak na początku to Ty musisz być prowokatorem dyskusji.

Jeśli posiadasz Fanpage, na którym już zdobyłeś trochę obserwatorów, dobrym krokiem będzie poinformowanie odbiorców o Twojej grupie. Posuwając się o krok dalej – jeśli masz stronę internetową to także świetne miejsce do zdobycia nowych członków. Możesz na swojej stronie zamieścić „wyskakujące okienko” tzw. pop-up, który będzie zapraszał odwiedzających stronę do grupy. Jeśli masz swoją listę mailingową, której odbiorcy wpisują się w tematykę grupy – możesz wysłać do nich maila z informacją o powstaniu grupy. Pamiętaj by mail nie był zbyt nachalny.

Możesz także pomyśleć o transmisji live, czy nawet konkursie, to również dobry pomysł „na zachętę”. Ludzie lubią zabawy, w których mogą coś otrzymać, jeśli możesz sobie pozwolić na taki konkurs – śmiało! Jednak pamiętaj, że konkurs musi być przeprowadzony zgodnie z regulaminem facebooka.

Reklama grupy na Facebooku

Na obecną chwilę nie ma możliwości zastosowania reklamy bezpośrednio przez grupę. Jednak da się to obejść! Grupę możesz rozpromować reklamą wykorzystując swojego fanpage’a!

Rozpocznij od powiązania swojej strony z grupą. Instrukcję jak tego dokonać znajdziesz nieco niżej. To rozwiązanie może być dla Ciebie korzystne, ponieważ po połączeniu, z poziomu grupy możesz zapraszać swoich obserwatorów do dołączenia.

Przygotuj na swoim fanpage’u dedykowany grupie post i zachęć w nim do dołączenia do Twojej grupy. Wyróżnij się czymś i pokaż, dlaczego warto stać się jej członkiem. Odpowiedz tym samym na potrzeby ludzi i wywołaj w nich chęć bycia w Twojej społeczności.

Następnie przygotuj reklamę używając posta zamieszczonego na fanpage’u.
Celem reklamy, którą będziesz tworzyć może być na przykład aktywność.

Jak połączyć grupę z fanpage?

By połączyć grupę ze swoim fanpage:

  • Wejdź na swój Fanpage
  • Na pasku pod nazwą Twojej strony  wybierz „Grupy” (tak jak na zdjęciu poniżej)
  • Kliknij „Powiąż Grupę”
  • Wybierz grupę, którą chcesz powiązać ze swoją stroną
  • W celu potwierdzenia kliknij ‘”Powiąż”

Regulamin grupy na Facebooku

Ratunku moja grupa ma coraz więcej członków! Jak poradzić sobie z bałaganem!? Jeśli znalazłeś się na tym etapie prowadzenia grupy – mam dla Ciebie jasną wskazówkę, o której już wspominałam. Rzecz jasna mówię o regulaminie grupy na Facebooku. Posiadając taki regulamin możesz wskazywać go członkom już na etapie ich dołączenia, przez co zmniejszasz ryzyko popełnienia przez nich gafy.  Oczywiście znajdą się osoby, które „oleją” regulamin, jednak, gdy go będziesz posiadać możesz rozstrzygać spory i nadać ramy, które będą obowiązywały każdego członka.

Co powinien zawierać regulamin grupy?

Regulamin grupy powinien zawierać wytyczne do treści zamieszczanych na grupie. Możesz przykładowo ustalić, że na grupie nie można się reklamować (chyba, że masz taki cel), albo że post powinien być wyróżniony hashtagami, by ułatwić innym wyszukiwanie tematów.

Oczywiście wszystko w zgodzie Facebookiem! Nie zapominaj, że Facebook umożliwia Ci tworzenie własnej grupy, jednak dalej jesteś użytkownikiem ogólnego Facebooka i do ogólnego regulaminu FB również musisz się zastosować tworząc regulamin swojej grupy.

Jak usunąć grupę na Facebooku?

Jeśli uznasz, że nie chcesz prowadzić grupy i to nie jest dla Ciebie – masz możliwość usunięcia grupy.
By usunąć grupę:
– wejdź na grupę
– kliknij członkowie
– usuń członków grupy klikając ikonkę trzech kropek obok imienia i nazwiska
– gdy wykonasz  powyższe kroki kliknij ikonkę trzech kropek obok swojego imienia i nazwiska i ‘Opuść grupę”

Po kliknięciu wyświetli Ci się okienko, które ma za zadanie potwierdzić, czy jesteś pewien swojej decyzji. Pamiętaj, że jeśli jesteś jedynym właścicielem grupy, przed jej usunięciem będziesz musiał “wyrzucić” wszystkich członków z grupy i dopiero ją opuścić. Tych działań nie da się cofnąć, dlatego dobrze przemyśl swój wybór. Prowadzenie grupy bywa czasochłonne, jednak nie rezygnuj od razu. Jeśli w twojej grupie zebrała się już społeczność, a ty chcesz ją opuścić ze względu na ilość pracy – pomyśl o dodatkowych adminie. Może on Cię wspomóc w działaniach.

Słowem podsumowania chcę  Ci powiedzieć, że założenie grupy na Facebooku nie jest takie trudne! Jednak, aby grupa rozwijała się prawidło trzeba poświęcić jej czas i solidnie zastanowić się nad treściami, które mają znajdować się w grupie. Pamiętaj także o stworzeniu regulaminu grupy – to pomoże Ci rozwiązywać ewentualne konflikty.

Powodzenia! 😊

Dołącz do czytelników, którzy już otrzymują najlepsze marketingowe porady co dwa tygodnie.